mandag den 24. juli 2017

Øllebrød uden øl

Nogle gange så fylder det der IRL-liv altså bare det hele og det var grunden til at jeg ikke som planlagt nåede herind hver dag i sidste uge. Men derfor har jeg bestemt at vi tager endnu en uge med SØDT & SYNDIGT 💗

Idag bliver det en omgang øllebrød uden øl, du får opskriften på. Ved en fejl var der røget en pakke mørkt rugbrød med hjem fra Supermarkedet og det synes vi altså er noget af det kedeligste. Vi vil gerne have nogle kerner at tygge på.

Normalt bruger man hvidtøl som smagsgiver i øllebrøden. Det havde vi desværre ikke på lageret og at bruge en "Hvid Xmas øl" synes jeg måske lige var for voldsom en smag at bruge. Istedet blev jeg enig med mig selvom at farin og tilsmagning med kanel, måtte det da kunne blive helt hæderligt - og jeg fik (igen) ret - det smagte skønt. 


Øllebrød uden øl.
3 - 4 per.
400 g. Rugbrød uden kerner
12 dl. Vand – mindre vand hvis du er til en meget fast konsistens
75 – 100 g. Farin
1 tsk. Kanel - stødt

TILBEHØR:
Flødeskum eller mælk

Dagen før servering:
Rugbrødet brækkes i mindre stykker og kommes i en gryde. Vandet hældes over og låg lægges på.

På serveringsdagen:
Det udblødte brød bringes i kog og småkoger i 10 – 15 minutter, under omrøring, så det ikke brænder på. Grøden piskes igennem (eller gives en tur med stavblenderen) for at give den en glat konsistens uden brødklumper i. Den smages til med farin og kanel.

Servers med flødeskum eller mælk.


TIPS: Du kan sagtens undlade at sætte brødet i blød natten over, men så skal du gerne lade det stå en halv times tid og bløde ud, inden kogning.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: Ja uden flødeskum
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar