mandag den 11. september 2017

Kyllingetærte med kartoffelbund

Forleden da jeg stod og kiggede håbløst idéforladt ind i mit køleskab, på en rest kylling, en brieost og nogle meget trætte kartofler, kom jeg i tanke om at jeg i løbet af sommeren havde set en af madblogger-kollegaerne havde lavet noget vild lækker tærte med bund af kartoffel. Så mig ind og lede. Det var hos PERSILLES BLOG at jeg havde set den. 

Her får du min udgave - bestemt ikke sidste gang det er lavet med kartoffelbund, for det er virkelig en lækker og anderledes måde at få både tærte og ikke mindst bruge kartofler på. Derudover er det også en god mulighed for at få tømt ud i de rester du nu har i køleskabet 💗


Kyllingetærte med kartoffelbund.
4 – 5 per.
1 kg. Bagekartofler
350 g. Kylling – tilberedt
175 g. Rød peberfrugt
150 g. Brieost
6 stk. Æg (M/L)
3 dl. Mælk
Salt
Peber

Kartoflerne skrælles og skylles. De skæres i tynde skiver på ca. 1 – 1½ mm.  - jeg brugte mit mandolinjern, men en kniv og lidt tålmodighed kan også gøre det. Skiverne skal ikke skylles.

Kartoffelskiverne vendes sammen med pesto og krydres med salt og peber. De fordeles i bunden af en smurt form - min var 35 x 21 cm. Og med en høj kant på 6 cm.

Bages ved 200o i ca. 30 minutter.

Imens plukkes den færdigtilberedte kylling i mundrette stykker.

Peberfrugterne halveres, frøstol og blomst fjernes. Peberen skæres i strimler.

Kylling og peberfrugt fordeles ovenpå de for-tilberedte kartofler, brieosten brækkes i mindre stykker og kommes ovenpå.

Der gives et drys salt og peber, inden æg og mælk piskes sammen og hældes over tærten.

Bages ved 200o i ca. 35 – 40 minutter, til æggeblandingen er fast.

Men hold øje med at overfladen ikke bliver for mørk. I såfald dækkes fadet til med stanniol.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar