lørdag den 9. september 2017

Pizzamuffins

For et par uger siden, da børnene startede i skole igen efter sommerferien, dukkede der i mit news feed på Facebook, en masse lækkerier op og ikke mindst gode idéer til at gøre børnens madpakker lidt mere spændende end bare en rugbrøds-klapsammen.

Dagens opskrift er inspireret af sådan en opskrift. Jeg har været forbi hos NANNA PRETZMANN efter inspiration, men har gjort som jeg altid gør når jeg jeg lurer inspiration hos andre: Tilføjer lidt, fjerner en smule, samt skruer op og ned, så det passer til min mund og indhold i mine skabe.

De er faktisk så gode at jeg har lavet dem flere gange, også med forskelligt fyld i. Du kan bruge lige hvad du har i køleskabet og bedst kan lide, men gå ud fra en fyld-mængde på max 200 gram og det er udover den revne ost 😊 
Og lav endelig en stor portion, når du er igang. De kan sagtens fryses ned.


Pizzamuffins.
12 stk.
2 dl. Lunt vand
25 g. Gær
450 g. Hvedemel
200 g. Revet ost – jeg brugte cheddar
100 g. Pepperoni
50 g. Sorte oliven uden sten
50 g. Feta
1 spsk. Akacie honning
1 tsk. Salt
2 stk. Æg (M/L)
2 spsk. Olie
1 spsk. Oregano – tørret

PYNT:
150 – 200 g. Tomatsauce
12 stk. Pepperoni

Pepperonien skæres i mindre stykker. Feta og oliven behøves ikke at deles i mindre stykker, det sker automatisk under æltning.

Gæren opløses i det lune vand, halvdelen af melet tilsættes sammen med revet ost, oliven, pepperoni og feta. Dette røres godt sammen inden at honning, salt, æg, olie, oregano og resten af melet tilsættes. Det røres til en ensartede, men stadig klistret dej og æltes godt sammen i ca. 5 minutter.

Dejen vejes af i 100 grams portioner og kommes i store muffinsforme. Dette gøres nemmes med en våd ske. De kan stilles i en muffins-bageplade, det giver god støtte.

På hver muffin kommes der en teske-fuld tomatsauce som pensles ud og et stykke pepperoni kommes på og trykket let fast. De dækkes til og stilles et lunt sted en ½ times tid.

Bages ved 200o i ca. 20 – 25 minutter – de skal lyde hule i bunden når du banker på dem.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: http://nannapretzmann.dk
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: Jeg har jo i denne opskrift brugt pepperoni, oliven og feta, men du kan sagtens bruge det fyld du synes. Men gå ud fra en fyld-mængde der hedder 200 gram.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar