fredag den 1. december 2017

Julekalenderens låge nummer 1 - Marcipanchokolader

Glædelig 1. december 🎅🎄⛄

Så er vi igang med årets julekalender - hvor har jeg glæder mig 💗

Jeg har i år igen valgt småkager som tema. Det er (for mig) noget der hører julen til, det er nemt at gå til, det er hygge for hele familien at begive sig i køkkenet, samt er det en fantastisk værtindegave, at give væk til julens mange arrangementer. 

Udover temaet, har jeg lagt vægt på at mange af opskrifterne skal være nemme, samt hurtige at fremstille - så alle kan være med.

Rigtig god fornøjelse - jeg håber, at du vil læse med hver dag, til vi når juleaften.

Vi lægger hårdt ud, dagens småkage er nok en af mine yndlings denne sæson. Den lyder måske besværlig, men det er det slet ikke. Giv dig lidt ekstra tid til først at læse opskriften igennem, så skal det hele nok gå. 

Men smagen.....jeg lover dig at elsker du chokolade, mandler og marcipan er det også en af dem du vil elsker.

Jeg har været forbi HER efter inspiration.


Marcipanchokolader.
Ca. 60 stk.
150 g. Hvedemel
100 g. Smør
50 g. Flormelis
1 nip Salt
25 g. Usødet kakao
75 g. Mandler
1 stk. Æggeblomme (M/L)

FYLD:
200 g. Marcipan – jeg brugte Ren rå
1 stk. Æggehvide (M/L)

Start med at hakke mandlerne helt fint – jeg brugte min minihakker.

Mel, salt, kakao og flormelis sigtes ned i røreskålen. Smøret skæres i mindre stykker og smuldres ud heri. Mandlerne tilsættes og dejen samles med æggeblommen. Hvis dejen stadig er for tør, kan du komme et par dråber vand i, til den samler sig. Dejen flades ud til en diameter på ca. 15 cm., lægges på en tallerken og stilles i fryseren i ca. 30 minutter.

Dejen deles i to lige store stykker, som hver rulles ud mellem to stykker husholdningsfilm til en størrelse på 18 x 32 cm.

Marcipanen rives groft og æltes sammen med æggehviden. Det deles i to lige store portioner. Er det meget fast i konsistensen, kan de lige zappes i micro-ovnen – mit fik 15 sekunder.


Marcipanmassen smøres ud på småkagedejen helt ud til kanterne – jeg brugte min paletkniv. Herefter rulles dejen sammen som en roulade, brug gerne filmen hjælp, det gør det meget nemmere. Når du er færdig, kan du forsigtigt jævne rouladen ud, ved at ”massere” den og rulle den et par gange, inden at den pakkes ind i filmen og lægges på køl en times tid.

Dejen skæres i skiver på ca. 4 mm. Og lægges på en papirbeklædt bageplade. De flyder ikke ud, så du kan sagtens have ca. 25 stk. pr plade.

Bages ved 200o i ca. 10 – 12 minutter – marcipanen skal være let gylden.

Afkøles på en bagerist og opbevares i lufttætte kagedåser.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: www.amo.dk
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar