søndag den 3. december 2017

Julekalenderens låge nummer 3 - Nøddetoppe

Glædelig 3. december 🎅🎄⛄

Bag dagens låge finder du de lækreste små nøddetoppe. Jeg har valgt at lave dem små, netop fordi temaet er småkager. Men søde Jo, som jeg har fået opskriften af, former dem som horn, så det kan du også vælge at gøre og så dyppe enderne i chokolade. 

Jeg har tænkt lidt i glutenfrie baner her denne julekalender. Fordi en af pigerne fra de faste ridehold er glutenallergiker og der skulle også være lidt hun kunne smage. Jeg har i alle mine glutenfrie opskrifter, her i julekalenderen, taget udgangspunkt i at det skal være ingredienserne vi oftest har hjemme i køkkenskabene, eller i det mindste som ikke er svære at få fat i.



Nøddetoppe.
30 stk.
200 g. Nødder – jeg brugte halvt mandler og halvt hasselnødder
2 stk. Æggehvider (M/L)
50 g. Sukker

PYNT:
75 g. Mørk chokolade

Nødderne blendes fint. De røres sammen med sukker og æggehvider, hvor efter de vejes af i portioner på 10 gram. De formes til små toppe og sættes på en papirbeklædt bageplade.

Bages ved 175o i ca. 8 – 10 minutter, til de er gyldne.

Herefter afkøles de. Bagefter smeltes (og evt. tempereres) chokoladen. Bunden af toppene dyppes deri og dryppes godt af, inden du stiller dem til tørring på et stykke bagepapir. Når chokoladen er størknet opbevares de i lufttætte kagedåser.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min sødeste veninde Jo
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: - 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar