mandag den 17. december 2018

Julekalenderens låge nummer 17 - Flødekranse

Glædelig 17. december 🎅🎄⛄

En dag hvor jeg ryddede op i køleskabet, fandt jeg en slat fløde. Jeg kom i tanke om en småkage på min julekalender-to-try-listen, så den blev afprøvet og her får du min udgave 💗

Egentlig er ORIGINAL-UDGAVEN lavet med kun 3 ingredienser, fløde, mel og smør. Som så mange gange før, kunne jeg kunne altså ikke dy mig for liiiige at pille lidt ved opskriften, men resultatet er en virkelig toplækker vanillesmåkage der er både sprød, smager af smør og ikke er for sød. Jeg er fan.

Flødekranse.


Ca. 125 stk.
550 g. Hvedemel
150 g. Sukker
1 nip Salt
4 tsk. Vanillesukker
500 g. Smør - koldt
1 dl. Piskefløde

PYNT:
Æg
Perlesukker

Mel, sukker, vanillesukker og salt kommes i en skål. Smørret skæres i mindre stykker og smuldres ud i melbladingen. Dejen samles med fløden. Dejen sættes på køl en times tid, så den bliver fast.

Dejen rulles ud på et meldrysset bord, til den har en tykkelse på ca. 2 mm. Herefter udstikkes den med en form med en diameter på ca. 5 ½ cm. Småkagerne lægges på en papirbeklædt bageplade, med ca. 25 pr plade.

De pensles med sammenpiskes æg og drysses med perlesukker.

Bages ved 200o i ca. 15 minutter, til de er gyldne.

Herefter afkøles de på en bagerist og opbevares i lufttætte dåser.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Arla
FRYSEEGNET: Dejen er RÅ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar