torsdag den 8. august 2019

Ribssaft

Jeg har været en tur i fryseren for at rydde ud.......igen. Jeg synes egentlig aldrig jeg laver andet. Måske det er fordi at lige så snart der er en smule plads, falder jeg over et fantastisk tilbud, som jeg ikke kan modstå 😄

Nå, men måske du er så heldig at have ribs i haven (eller fryseren fra sidste år), så er her et forslag hvad de kan bruges til. Ligenu er ribsene, som så mange andre bær, frugter og grønsager i SÆSON lige nu.

Jeg elsker ribs og derfor er nogle af mine blevet til saft. Jeg koger altid min saft ind, når jeg har fjernet bærerne, for en mere koncentreret smag. Men har du ikke lyst til det, så springer du bare det stykke over i opskriften.

Ribssaft.

Ca. ½ l.
500 g. Ribs
4 dl. Vand
100 g. Sukker

Ribsene kommes i en stor gryde sammen med vandet. Det bringes i kog og skal småsimre i 20 – 25 minutter.

Herefter hælder du saften gennem et klæde eller rent viskestykke, lad det stå til afdrypning minimum et par timer. Herefter trykkes det sidste væske ud af bærerne.

Saften kommes i en gryde og bringes i kog og saften skal nu koges ind uden låg. Som hovedregel siger jeg, at når det er en stor portion på omkring 5 liter, så koges saften ind i minimum en time.
Saft på mellem 2 – 4 liter koges ind i ca. 30 minutter og saft under 1 ½ liter koges ind i ca. 15 – 20 minutter, men smag dig frem undervejs.

Når smagen er som du vil have den, tilsætter du sukker, men det tilsættes over et par gange, alt efter hvor sød saft du ønsker.

Saften bringes i kog så sukkeret opløses. Gryden tages af varmen og bruger du Atamon tilsættes det nu, brug vejledningen på flasken. Herefter hældes saften på skolede og desinficeret flasker og afkøles.

Saften fortyndes med vand, så det passer til dine smagsløg. Servers iskold og gerne med isterninger i.


OBS:
Der er stor diskussion om brug af Atamon, som konservering. Jeg vælger at lade det være op til dig selv om du vil benytte det. Hvis ikke du bruger det i denne saft vil den ca. holde 14 dages tid i køleskabet, men kan sagtens fryses ned.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar