tirsdag den 10. december 2019

Julekalenderens låge nummer 10 - Ingefærnødder

Glædelig 10. december 🎅🎄⛄

Jeg har indenfor de sidste par år, virkelig fået øjnene op for ingefær. Jeg har tidligere brugt den tørrede meget, men den friske er altså bare lækker. Med den i baghovedet, har jeg udviklet disse virkelig lækre, spicy og mega sprøde nødder. Jeg har måtte lave dem et par gange, for den første portion var liiiige til den stærke side, det var ikke mange man kunne spise ad gange, uden der nærmet stod ild ud af munden 😅 Men nu er de gode 💗

Ingefærnødder.

Ca. 400 stk.
125 g. Smør - blødt
125 g. Sukker
250 g. Hvedemel
½ tsk. Natron
½ tsk. Bagepulver
10 g. Ingefær – tørret
½ tsk. Kardemomme – stødt
½ tsk. Kanel – stødt
12 g. Ingefær – frisk, revet vægt
1 nip Salt
½ dl. Piskefløde

Den friske ingefær skrælles, det er nemmest med en teske. Herefter rives det fin.

De tørre ting sigtes ned i en røreskål, smør og den friske ingefær tilsættes, sammen med smørret. Det røres sammen til smørret er smuldret ud i det tørre. Fløde tilsættes og dejen samles hurtigt.

Herefter pakkes den ind i en plastpose og lægges på køl, minimum en time, men meget gerne natten over.

Dejen rulles ud til lange pølser med en diameter på ca. 1 cm. Den skæres ud i små stykker, på størrelse med en ært eller to – de hæver godt op under bagning. De trilles til små kugler og lægges på en papirbeklædt bageplade.

Bages ved 180o i ca. 10 – 12 minutter.

Afkøles og opbevares i kagedåser.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: Dejen er RÅ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar