tirsdag den 17. december 2019

Julekalenderens låge nummer 17 - Appelsin-birkessmåkager

Glædelig 17. december 🎅🎄⛄

Birkes er altså ret lækkert i småkager, jeg har før lavet en udgave med CITRON

Dagens opskrift er en smule speciel, der er nemlig flødeost i. Det gør at småkagerne ikke får det sædvanlige knæk, som når du kun bruger smør. Men det en dejlig aromatisk småkage. 

Jeg har haft frosset min dej inden bagning og det kan ikke anbefales. Jeg synes, den "sugede" en masse mel til sig under udrulning. Næste gang tror jeg, at jeg vil forme den til en pølse og skæres skiver af den istedet for at udstikke.

Appelsin-birkessmåkager.
Ca. 35 stk.
125 g. Smør - blødt
50 g. Flødeost - naturel
80 g. Sukker
1½ tsk. Vanillesukker
2 spsk. Blå birkes
185 g. Hvedemel
¼ tsk. Salt
5 g. Appelsinskal – svarer til ca. fra 1 - 2 stk.
2 – 3 spsk. Appelsinsaft

Appelsinskallen rives fint.

Det bløde smør røres sammen med flødeosten. Vanillesukker og sukker tilsættes og røres ud i smørblandingen.

Mel, salt, appelsinskal og birkes tilsættes sammen med appelsinsaften. Dejen samles og rulles ud på et meldrysset bord til en tykkelse på ca. 2 mm. Her trykkes den ud i cirkler med en diameter på 6 cm.

Småkagerne lægges på en papirbeklædt bageplade.

Bages ved 200o i ca. 12 - 13 minutter, de skal være gyldne i kanten.

Kagerne afkøles på en bagerist og opbevares i kagedåser.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Familie journal.dk
FRYSEEGNET: NEJ, det er afprøvet, dejen ”suger” for meget mel efter optøning
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: Du kan også vælge at rulle dejen til en tyk pølse og skæres i skiver på ½ cm. i tykkelsen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar