onsdag den 19. februar 2020

Rabarberkompot

Jeg savner varme og tørvejr - jeg er så træt af våde mudrede poter på mine gulve, og vandpytter på terrassen 😒 

Så derfor hoppede jeg en tur i fryseren.......ja, altså efter rabarber 😝 som jeg høstede sidste sommer.

De blev tryllet om til den skønneste rabarberkompot. En dejlig sød-syrlig smag om kun rabarber kan give. Og det kan bruges til uendelig mange ting. I det salte køkken, til gammeldaws kyllingesteg. I kager, desserter eller bare som en slags marmelade på en lun bolle 💗

 Rabarberkompot.

600 g. Rabarber
½ dl. Vand
1 st. Vanille
200 g. Sukker

Rabarberne skærs i stykker på ca. 2 cm. De kommes i gryden sammen med vandet.

Vanillestangen flækkes og kornene skrabes ud, de gnides ud i en smule af sukkeret for at skille dem ad. Vanillesukker og de tomme vanillestængler kommes i gryden til rabarberne.

Det bringes i kog og skal småsimre til rabarberne er møre og vandet er fordampet. Herefter tilsættes sukkeret – gerne af et par gange. Rabarber har meget forskellig syrlighed.

Den tomme vanillestang fiskes op og kompotten afkøles.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: 
ANDET: Du kan selvfølgelig bruge sukker erstatninger for en sukkerfri udgave

Ingen kommentarer:

Send en kommentar