søndag den 20. december 2020

20. december - amerikanske cookies med choko & valnød

Glædelig 20. december og 4. søndag i advent 🎅🎄⛄ 

Den her opskrift har jeg ledt længe efter herhjemme, i flere år faktisk. Jeg var egentlig endt ud i at den nok var smidt ud, men heldigvis ikke. Den er fra min læretid i køkkenet på OUH, der lavede bageren dem som dagens kage og de var ret populære.

Forståeligt nok, for de er store (ja, størrelsen vælger du jo selv 😋) og de er gode, sprøde i kanten og bløde i midten som en cookie skal være. Og så elsker jeg, at der er valnødder i, for de giver lige lidt bittert når man støder på dem - men prøv selv, opskriften har du her 💗

Amerikanske cookies med choko & valnød.
Ca. 26 stk.
300 g. Smør
- blødt
200 g. Farin
325 g. Hvedemel
15 g. Vanillesukker
5 g. Bagepulver
125 g. Valnødder
200 g. Mørk chokolade 55 %
1 stk. Æg
(M/L)
 
Valnødderne hakkes groft. Chokoladen hakkes til stykker på ca. 5 mm.
 
Farin, mel, vanille og bagepulver blandes sammen. Valnødder og chokolade tilsættes sammen med smørret. Det smuldres ud i dejen, inden den samles med ægget.
 
Dejen pakkes ind og stilles på køl, meget gerne natten over – det har smagen godt af.
 
Dejen vejes af i portioner på 45 gram stykket. De lægges på en papirbeklædt bageplade, med god plads mellem - de flyder ud. Jeg havde 9 stk. pr plade. De trykkes flade til ca. 5 mm.
 
Bages ved 200o i ca. 10 minutter.
 
Lad kagerne blive på pladerne et øjeblik, inden du lægger dem på bageristen til afkøling.
 
 


INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: OUH, min læreplads
FRYSEEGNET: Dejen er rå
SERVERES MED:
TIPS & TRICKS: -
ANDET: Dejen kan også rulles på pølser og skæres ud. Det er så ikke sikkert at bagetiden passer helt. De skal være let gyldne i kanten.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar