fredag den 8. november 2013

Citronfromage og lidt flere tanker.

Jeg har fået fjernet galdedræn idag. Det har jeg simpelthen set frem til lige siden, at jeg slog øjnene op efter operationen.
Det har voldet mig så mange problemer og ikke mindst smerter. Undervejs har jeg bl.a. haft en hel uge med uendelig ondt i og omkring drænet. Det viste sig så at jeg havde fået en infektion. Men nu skulle jeg være afsluttet derudefra, skal dog til en undersøgelse på et tidspunkt, for at se om jeg har den bakterie der kan give mavesår eller ej.


Sådan her ser min mave ud idag. De små ar øverst er fra min gastric bypass operation for 3 år siden.
Det lille under "skudhullet" til venstre, er hvor de forsøgte sig med en kikkertoperation, men der var desværre ikke plads nok, så derfor måtte de lave den store åbning.
"Skudhullet" er der, hvor mit dræn har siddet. Jeg har haft en slange på ca. 10 cm. inde i maven og ca. 25 cm. udenfor maven. Grunden til at huden er så rød omkring såret er, at jeg har haft en pose på, for at opsamle evt. væske.

HER og HER kan du læse lidt om hvorfor, jeg har gået med dræn i næsten 6 uger.


Vi skulle fejre at jeg havde fået fjernet drænet, men Mandens lillebror har osse været forbi og hjælpe med lidt oprydning, så den har stået på forloren hare og citronfromage i Casa del Fangel idag.


Citronfromage.
6 - 8 per.
5 bl. Husblas
4 stk. Æggeblommer
100 g. Sukker
2 tsk. Citron, skal fra
1½ - 2 dl. Citron, saft fra
4 stk. Æggehvider
3 dl. Piskefløde

PYNT:
1 dl. Piskefløde

Husblassen lægges i blød i koldt vand, i mindst 10 minutter.
Imens piskes sukker, citronskal og æggeblommer sammen til en lækker luftig æggemasse. Herefter piskes hviderne stive og fløden piskes til en let skum i hver deres skåle.
Husblassen tages op af vandet, smeltes i en gryde med det vand der hænger ved. Jeg smelter altid min husblas under omrøring og indtil at den begynder at boble i bunden af gryden. Herefter tilsættes citronsaften i husblassen, stadig under konstant omrøring. Husk ikke at tilsætte al saften på en gang, gem lidt til at smage til med.
Massen røres i æggesnapsen og herefter vendes de stift piskede hvider i og derefter flødeskummet. Fromages smages til og kommes i serveringsskåle. Stilles på køl, så den kan sætte sig. Gerne et par timer.
Inden servering pyntes den med pisket flødeskum.

TIPS: Det er vigtigt, at alle komponenter er klar inden, at man begynder at smelte husblassen, da citronsaft hurtigt kan sætte sig.

TIPS & TRICKS:
Stiftpiskede æggehvider.

Skål og piskeris skal være helt rent og tørt. Ellers vil de ikke kunne piskes stive. Rens evt. gerne skålen med en teske eddike på et stykke køkkenrulle, før start. Man kan med fordel bruge en stålskål.
Prøv at sætte elpiskeren på lav hastighed. Æggehvider der er pisket på lav hastighed holder længere, end æg, der er pisket i en fart.
Kilde: Samvirke.dk.
 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar