fredag den 8. november 2013

Citronfromage og lidt flere tanker

Jeg har fået fjernet galdedræn idag. Det har jeg simpelthen set frem til lige siden, at jeg slog øjnene op efter operationen.

Det har voldt mig så mange problemer og ikke mindst smerter. Undervejs har jeg bl.a. haft en hel uge med uendelig ondt i og omkring drænet. Det viste sig så at jeg havde fået en infektion. 

Men nu skulle jeg være afsluttet derudefra, skal dog til en undersøgelse på et tidspunkt, for at se om jeg har den bakterie der kan give mavesår eller ej.

"Skudhullet", som jeg så fint kalder det, sidder ca. 10 cm. til venstre for navlen og er der, hvor mit dræn har siddet. Jeg har haft en slange på ca. 10 cm. inde i maven og ca. 25 cm. udenfor maven. Jeg har haft en slags pose på, for at opsamle evt. væske. 

HER og HER kan du læse lidt om hvorfor, jeg har gået med dræn i næsten 6 uger.


Vi skulle fejre at jeg havde fået fjernet drænet, så den har stået på FORLOREN HARE og citronfromage i Casa Fangel idag.



Citronfromage.
6 - 8 per.
5 bl. Husblas
4 stk. Æg (M/L)
100 g. Sukker
8 g. Citronskal - fint revet – svarer til fra ca. 2 stk.
1 ¾ dl. Citron saft**
3 dl. Piskefløde

PYNT:
1 dl. Piskefløde
EVT. KANDISERET CITRONSKAL

Husblassen lægges i blød i koldt vand, i mindst 10 minutter.

Æggene deles i blommer og hvider.

Sukker, citronskal og æggeblommer piskes sammen til en luftig æggemasse. Fløden piskes til en blød skum og vendes i æggesnapsen.

Æggehviderne kommes i en ren skål og med et rent piskeris, piskes de stive.

Nu er det vigtigt at alt er klart inden du giver dig i kast med husblassen. Altså sprøjtepose, serverings-skåle, dejskraber osv. ligger fremme på bordet.

Husblassen tages op af vandet, med det vand der hænger ved – altså det skal IKKE vrides 😉 Det kommes i en gryde og smeltes ved svag varme under omrøring, til det bobler i bunden. Gryden tages af varmen og citronsaften tilsættes.

Er det stadig meget varm, kan der tilsættes en smule af flødeblandingen, under omrøring, for at udligne temperaturforskellene
Herefter hældes husblassen i flødeblandingen under konstant omrøring. Og tilslut vendes de stiftpiskede æggehvider i. Desserten anrettes nu i portionsglas eller en stor skål. Den stilles på køl minimum 3 – 4 timer til den har sat sig.

Inden servering pyntes fromagen med flødeskum, skiver af frugt og evt. revet chokolade eller citronskal.

** Denne udgave er dejlig syrlig, så er du til mere sødme, så skal du nøjes med 1½ dl. citronsaft.


INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: www.hendesverden.dk
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -
OPDATERET: November 2018

Ingen kommentarer:

Send en kommentar