torsdag den 24. april 2014

Ramsløg....ramsløg.....ramsløg....

Lige inden vi skal have ramsløg på hjernen, synes jeg lige, at I skal have denne søde historie fra mit liv: 

Mobber var forbi til en gang aftensmad igår. Og inden hun tøffede hjem, luftede vi lige hundene sammen. Vi har en fast rute, som vi går minimum en gang om dagen. Den går over legepladsen, forbi den gamle skole, over sportspladsen og så hjemad igen.
Og ved den gamle skole, er der den fineste gamle have, hvor er der mange smukke blomster i. Jeg så nogle blå klokkeblomst-agtige nogle, som jeg måtte ha' med hjem. De ville være flotte til billeder på bloggen, tænkte jeg.

Og så kommer vi til at mindes en episode, vi havde med WHISKEY sidste sommer: Mobber have funde nogle blomster i selv samme have og fik dem plukket. Whiskey mente åbenbart ikke, at de skulle med hjem. Først gokkede han hovedet op i Mobbers hånd, (med vilje), og der var et par stykker af dem der gik i stykker. 
I minuttet efter, røg resten ind i munden på ham. Og så var alle sammen ødelagte.......Den store drillepind, mente åbenbart at Mobber ikke skulle have blomster med hjem. Åhhhh hvor jeg savner ham.

Nå, men imorges efter morgenhygge i sofaen, gik jeg i køkkenet. Min vindueskarm BURDE se sådan her ud, bare med ca. 5 gange så mange blomster i:

 Men istedet så der sådan her ud:

 Resten fandt jeg på gulvet:

 Over hele gulvet i køkkenet OG første salen så her ud:

 Selv i mine potter med persille-frø, er der poter-spor:

Og synderen kunne findes sådan her:

Så Micki-teenage-møg-kat mener heller ikke at jeg skal have fine blomster herhjemme. Så Mobber nu står der 1-1 :-)


Og så til ramsløg. Det er snart ved at være sidste udkald, hvis du skal nå at finde nogle, inden at de går i blomst. Herefter har jeg hørt at de ikke dur. Jeg har ingen erfaringer med det, da det er første år jeg leger med dem.

I tirsdags skyndte jeg mig og plukke de flotteste af bladene, af den dusk Lærke-Mus, havde med til PÅSKEFROKOSTEN.

Den våde blendede blanding inden tørring.

Færdigtørret, inden det blendes igen.

Ramsløgsalt.

50 g. Ramsløgsblade
100 g. Salt, groft

Bladene vaskes rigtig godt. Og tørres i en salatslynge, til alt vandet er væk. Herefter kommes de i blenderen. Har man en minihakker, kan den sikkert osse bruges. Men min døde under tilberedningen af YMERDRYS.
Bladene blendes sammen med saltet, til er findelte.
Saltblandingen fordeles på en papirbeklædt plade.

Tørres ved 50o (varmluft) i ca. 1 – 2 timer.
Der skal røres i blandingen ca. hver 20 minut. Brug evt. fingrene til at ”fnullre” det i mindre stykker. 

Herefter afkøles det og gives endnu en tur i blenderen, så resten af bladene bliver helt pulveriseret.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min egen opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: Det skal være groft salt, der bruges, når man laver kryddersalt

Ingen kommentarer:

Send en kommentar