tirsdag den 2. december 2014

Julekalenderens låge nummer 2 - Udrullede brunkager

Glædelig 2. december.....



Bag dagens låge gemmer der sig en af mine absolutte yndlings småkager. 

Og jeg bager den faktisk hver eneste år. I år skulle det bare ikke være den sædvanlige OPSKRIFT, for i sommer fik jeg de fineste små udstikkere, og da jeg endnu ikke har fået dem afprøvet, var dette jo en oplagt mulighed.

Men er du klar over hvor svært det er at finde en opskrift på dagens småkage, der kan rulles ud ????? 

Af gode grunde ved du det nok ikke :-D Men jeg vidste at jeg et eller andet sted havde stødt på en udgave af dem - jeg kunne bare ikke huske HVOR. Det var faktisk lige før at jeg opgav projektet, og bare ville finde en anden udstiks-venlig-småkage.

MEN så var det at jeg kom til at kigge i mine kogebøger på hylden herhjemme og der var den jo :-D


Jeg havde en rest hakkede hasselnødder i fryseren,
som jeg valgte at pynte nogle af mine småkager med.
Brunkager, udrullede.
Ca. 175 stk.
250 g. Sirup
125 g. Farin
125 g. Smør
500 g. Hvedemel
2 tsk. Nellike, stødt
1 tsk. Kardemomme, stødt
1 tsk. Kanel, stødt
1 nip Salt
2 tsk. Potaske
1 spsk. Vand, koldt
Evt. Mandler (smuttede), til pynt             

Sirup, farin og smør kommes i en gryde og smeltes ved svag, varme til sukkeret er smeltet. Herefter afkøles det til det er lillefingervarmt.

Hvedemel og krydderierne sigtes i en skål og blandes sammen med den afkølede sukkermasse. Potasken opløses i vandet og æltes ind i dejen.
Herefter formes den til en kugle, pakkes ind i film og lægges i køleskabet til næste dag.

Dejen rulles tyndt ud på et meldrysset bord og udstikkes med de ønskede forme. De lægges på en papirbeklædt bageplade og kan evt. pyntes med flækkede eller hakkede mandler.

Bages ved 200o i ca. 5 – 6 minutter. Men hold øje for de må ikke blive brankede så smager de ikke godt




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION:  Bogen: ”Frøken Jensens kogebog – Frk. Jensen 150 år”
FRYSEEGNET: Dejen er i rå tilstand
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET:  -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar