søndag den 29. november 2015

1. søndag i advent 2015 - Juleøl boller

Glædelig 1. søndag i advent.

Har du fået julehygget idag ??? Det har jeg, for jeg har været i køkkenet og forberede lidt mere til julekalenderen. For 2 uger siden var jeg ved at få julestress. Jeg havde nemlig ikke planlagt eller lavet noget til årets julekalender overhovedet. Men en jul uden julekalenderen på bloggen, det går virkelig ikke vel, så hellere julestress :-P

Nå, men jeg synes at der igen i år skulle være en julet opskrift her den 1. søndag i advent. Så det blev et møde mellem to eksperimenter, nemlig bagværk lavet på hvidtøl og bagning af boller i Actifryen, som jeg har set mange i Facebook-grupperne gøre.

Og resultatet var godt - bollerne smager dejligt, men med hensyn til bagning i Actifryen, så skal du ikke gøre det fordi det skal være nemmere end ovnen, for det er det bestemt ikke. Men gør det fordi du ikke vil starte ovnen op for kun at bage 8 boller.


Juleøl boller.
8 stk.
1 ds. Hvidtøl
25 g. Gær
1 tsk. Salt
¼ dl. Olie
Ca. 550 g. Hvedemel
Mælk, til pensling

Øllen lunes til den er lille fingervarm. Gæren opløses heri og der tilsættes en smule mel, som røres ud. Herefter røres olie og salt i. Mel tilsættes, gerne af flere gange til du har en lækker smidig dej, den må gerne klistre en lille smule.

Den stilles tildækket et lunt sted til efterhævning i ca. 30 minutter. Herefter slås dejen ned og æltes kort igennem. Den vejes af i 8 lige store dele, som formes til boller. De lægges ned i panden – den skal IKKE smøres og armen SKAL fjernes.

Låget lægges på og bollerne efterhæver i ca. 20 minutter. Hvorefter de pensles med mælk.

Bages i Aftifryen ca. 15 minutter.

Tre gange undervejs flyttede jeg mine boller, da jeg kunne se at de ellers ikke ville blive bagt jævnt.
Første gang efter 10 minutter. De skal nemlig have fået en god skorpe først, da de ellers vil falde sammen. Jeg lirkede en palet ned i mellem bollerne og fiskede en op, så kunne jeg ligesom skubbe de andre lidt, sådan gjorde jeg alle gangene.

________________________________________________________________
Du kan selvfølgelig osse bage bollerne i en almindelig ovn:
Så følger du opskriften til bollerne er formet. Herefter skal du lægge dem på en papirbeklædt bageplade, efterhæve dem tildækket i ca. 20 minutter, pensle dem med mælk.

Bages ved 210o i ca. 12 – 15 minutter.


Ved endt bagetid kan du tage tjekke om den er bagt ved at banke på bunden – den skal lyde hul. Ellers kan du måle kernetemperaturen med et stegetermomenter – temperaturen skal være omkring 95o.


TIPS:




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: http://myone.dk
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar