onsdag den 25. november 2015

Syltede græskar

Jeg elsker SYLTEDE ASIER, men de skal være sprøde ellers synes jeg ikke de er særlig spændende. Og jeg synes faktisk at de kan være svære at få sprøde, måske har du en idé om hvad der går galt for mig ????

Men en dag dukkeder der en opskrift på sprøde syltede græskar op i en af madgrupperne på Facebook. Det lød spændende, så selvfølgelig måtte jeg give dem et forsøg :-P

Græskarrene blev indkøbt under vores tur i GO'MORGEN DANMARK og da vi faldt over en temmelig billig spaghettisquash kunne vi ikke andet end at tage den med hjem også. Den er lys i kødet som du kan se på billedet nedenunder. Derudover er den mere blød i kødet end butternut squashen. 

Begge slags græskar smager dejligt, men i sprødhed, der vinder butternut squashen helt klart.


Syltet spaghettisquash

Syltet butternut squash

Syltede græskar.
4 glas
1 stk. Spaghettisquash
1 stk. Butternut squash

SALTLAGE pr. kg. renset græskar:
7 dl. Vand
2 dl. Lager eddike
60 g. Salt

SYLTELAGE:
1 l. Lager eddike
1 l. Sukker
1 spsk. Peberkorn
1 spsk. Sennepsfrø

Start med at skrælles og rense græskarrene. De skæres i strimler på ca. ½ cm. i tykkelsen og 5 cm. i længden. De vejes og kommes i en stor skål.

Herefter laver du saltlagen ud fra hvor meget dine græskar vejer - jeg havde 3 kg, så lavede saltlagen x3. 
Lagen hældes over og en tallerken eller andet tungt lægges på toppen for at holde græskarrene nede. De skal nu stå køligt i 24 timer – vend dem gerne rundt et par gange under vejs.

Efter de 24 timer hældes græskarrene til afdrypning i en si. Lad dem gerne stå et par timer, hvorefter de kommes i rene og skoldede glas. Alle ingredienserne til syltelagen koges op og hældes på glassene. Låget lægges på, lukkes og glassene stilles mørkt og køligt i ca. 14 dagen inden de kan serveres.


TIPS: Spaghettisquashen er meget bløde i ”kødet”, derfor valgte jeg at afkøle lagen til disse inden jeg hældte dem på glassene, for at bevarer mest mulig sprødhed




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: FB-gruppe: Gudemad
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: Er du til meget smæk på smagen, kan du saftens tilsætte chilier til syltelagen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar