tirsdag den 23. august 2016

Gulerodspesto

Måske en lidt udsædvanlig for for pesto, men den smager virkelig godt - jeg var selv overrasket første gang jeg lavede og smagte den i Kantinen, hvor jeg var i arbejdsprøvning. 

Så da jeg rigtig overskudsagtig bagte en portion langtidshævede boller i morges, kunne jeg lige så godt udnytte at ovnen allerede var i gang. Køleskabet bugnede med gulerødder, der trængte til at blive brugt (eller spist af Muler :-P ) Så tanken faldt på denne pesto, imens bollerne bagte gjorde jeg rødderne klar til at ovnen. 

Denne færdige portion har jeg delt op i mindre mængder og puttet i fryseren. Jeg synes det er rart at have lidt forskellige slags på frost, så er der altid skøn hjemmelavet pesto ved hånden, hvis vi pludselig får brug for det i madlavningen.

Generelt bruger jeg alle mine pestoer til smagsgiver i dressinger (måske du så OPSKRIFTEN fra igår) eller gryderetter, som spread på rugbrød og sandwichs, eller bare til at vende en portion pasta i - og disse ting vil jeg helt sikkert også bruge denne lækre sag til.


Gulerodspesto.

500 g. Gulerødder
3 spsk. Olie
2 spsk. Timian, tørret

YDERLIGERE:
50 g. Mandler
50 g. Parmesan
1 fed Hvidløg
2 dl. Olie – jeg bruger raps
2 – 3 spsk. Citron saft
Salt
Peber

Gulerødderne skrælles og skæres i små mundrette stykker. De kommes i en bradepande, hvor de vendes med olie og timian.

Bages ved 175o til de er møre – mine fik ca. 80 minutter. Prik i dem undervejs. Herefter afkøles de.

Når gulerødderne er kolde eller lune kommes lidt af olien i bunden af blenderen, hvorpå gulerødderne hældes i, sammen med den resterende olie og timian fra fadet de er bagt i.
Mandler, ost og hvidløg tilsættes og dette blendes sammen, imens der hældes olie i, til pestoen har den konsistens som du ønsker

Det kan godt være at der skal tilsættes mere olie, end der står i ingrediens listen. Pestoen skal være blød og ikke for fast. Smages tilslut til med salt, peber og citronsaft.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION:  Cafè WG
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: Vendt i pasta, i dressinger, som dip & spread
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar