søndag den 9. juni 2019

Vaffellagkage med hindbær

Jeg er altså ikke for god til at få blogget lige for tiden, til trods for at jeg har rigelig med opskrifter liggende klar. Men jeg synes at IRL livet fylder ret meget. Arbejde, haven, familien og så har jeg en lille loppemarked-stand, hvor butikken sælger tingene for mig - mod en smule betaling. 
Det "eneste" jeg skal gøre, er at finde dem herhjemme, prissætte dem og så stille dem op. Vi har haft den 14 dage og er dernede ca. 2 - 3 gange om ugen, for at fylde - og rydde op. 

Så fordi jeg ikke er her så ofte for tiden, skal du forkæles lidt ekstra idag, med en sjov, anderledes og ret lækker kage. Jeg har før lavet en PANDEKAGE-KAGE og tænkte at den måtte da kunne forvandles om til en vaffellagkage - det blev en stor succes.

Vaffellagkage med hindbær.
Ca. 6 per.
VAFLER:
100 g. Græsk yoghurt 10 %
1 ½ dl. Vand
50 g. Smør
150 g. Hvedemel
½ tsk. Bagepulver
1 tsk. Vanillesukker
1 nip Salt
2 stk. Æg (M/L)

FYLD:
½ l. Piskefløde
300 g. HINDBÆR SYLT eller -grød

PYNT:
Hindbær – havde jeg desværre ikke, da det var en pludselig idé
Toffifee chokolader

Start med vaflerne:
Smørret smeltes og afkøles. Det komme i en skål, sammen med yoghurt og vand og røres sammen.

Herefter tilsættes mel, bagepulver, vanillesukker og salt. Det piskes godt sammen, jeg brugte min håndmixer.

Æggene tilsættes og dejen piskes til den har en ensartet konsistens.

Vaffeljernet varmes op, du skal bruge dine hjerte plader. Det smørers med en smule smør, inden dejen fordeles deri. Du skal bruge ca. 1 dl. dej pr. vaffel. De bages gyldne, ca. 2 – 3 minutter. Og afkøles herefter.

Samling af kagen:
Fløden piskes til en fast skum og der røres 5 spsk. hindbærsylt i, det kommes i en sprøjtepose med rund tyl. Hvis flødeskummet bliver tynd når du rører sylten i, kan du sagtens piske det fast igen.

En vaffel lægges på serveringsfadet og der smøres lidt hindbærsylt derpå. Hindbærskummet sprøjtes ud i små dutter.

På bordet ved siden af lægges endnu en vaffel, som du smører med hindbærsylt, inden du forsigtigt lægger den ovenpå den der allerede ligger på fadet. Herefter sprøjter du igen hindbærskum ud i dutter. Sådan fortsætter du til du har brugt alle vaflerne. Den sidste skum fordeles på toppen, så pynten har noget at sidde fast i.

Lige inden servering pyntes af med friske hindbær og Toffifee chokolader.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: Jeg havde kun 3½ dl. piskefløde og havde derfor ikke nok fyld til at bruge alle 6 vafler. Opskriften har jeg justeret, så det passer til at bruge alle vaflerne. Til de 4 lag har jeg brugt 200 g. hindbærgrød og 3 ½ dl. piskefløde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar