tirsdag den 11. juni 2013

Grove kanelsnegle.

Når jeg nu havde gang i både ovn og eksperimenter i dag, gik jeg i gemmerne og fandt min opskrift på kanelsnegle, som jeg ikke har bagt i evigheder.

Jeg valgte at skifte lidt af melet ud med grahamsmel, med rigtig godt resultat. Ud over at de er virkelig nemme at lave - det tog mig ca. 10 minutter, at både veje af og røre dem sammen, så smager de også skønt. De er ikke tørre, som jeg synes, at mange kanelsnegle nemt bliver.



Grove kanelsnegle.
15 stk.
DEJ:
25 g. Gær
4 spsk. Mælk
40 g. Smør, smeltet
20 g. Sukker
1 knsp. Salt
1 stk. Æg
160 g. Hvedemel
50 g. Grahamsmel

FYLD:
90 g. Smør, blødt
90 g. Farin
6 tsk. Kanel

Gæren røres ud i mælken og ægget tilsættes, sammen med smørret. De øvrige ingredienser tilsættes og dejen æltes grundigt sammen. Stilles til hævning i ca. 30 minutter, et lunt sted. Imens røres fyldes sammen.


Herefter slås dejen ned og rulles ud til den har en tykkelse på ca. ½ cm. Fyldet smøres på og dejen rulles sammen fra den smalle ende.


Skær rullen i ensartede skiver, som stilles på en bageplade med bagepapir. Den yderste snip af dejen bøjes ind under kagen. Sneglen trykkes flade med et par finger eller en paletkniv dyppet i mel. Sneglene hæver tildækket i 10 – 15 minutter, inden at de pensles med sammenpisket æg.

Sneglene bages ved 225o C i ca. 10 – 12 minutter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar