torsdag den 18. juli 2013

Rygeostboller.

Uhhhmmmm rygeost. Jeg nævner det, da lige igen igen...Jeg elsker rygeost. Og indimellem skal der jo eksperimenteres og i dag var det med rygeost i brød :O) 

De blev de lækreste sprøde boller, De var saftige og vildt cremede i konsistensen. Der var røg-smag, men personligt, synes jeg, at der var for lidt af den. Men det er jo en smagssag - jeg valgte så at smøre bollen med lidt extra rygeost og så var den hjemme :O))


Låvises rygeostboller.
20 stk.
4 dl. Vand, lunkent
½ stk. Rygeost, sødmælks
1 pk. Gær
1 spsk. Honning
2 tsk. Salt
125 g. Smør
200 g. Grahamsmel
Ca. 750 g. Hvedemel

Vandet og rygeosten røres sammen og gæren tilsættes. Når det er opløst kommes det grove mel i. Dette røres grundigt sammen og salt, sukker, smør tilsættes. Herefter skal hvedemelet i. Husk at hold lidt af melet tilbage, det er ikke sikkert dejen kan absorbere hele mængden.
Dejen æltes grundigt, så den bliver glat og smidig, men den skal være klisteret, når den stilles til hævning. Skal efterhæve til dobbelt størrelse, ca. 1 time.
Dejen røres sammen og da den er klistret, sættes den på bagepladen, med en ske, der er dyppet i vand. Bollerne stilles til efterhævning i ca. 30 minutter. Hvorefter de pensles med sammenpisket æg og drysses med græskarkerner.

Bages ved 200o C i ca. 25 minutter.


Ønskes er mere "røget" smag, kan man tilsætte lidt "flydende røg" - dette har jeg ikke selv afprøvet. Men giv mig gerne feedback, hvis du prøver det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar