onsdag den 19. februar 2014

Fastelavn er mit navn....

Februar måned betyder for mange børnefamilier, at der skal gang i kreativiteten og tænkes i udklædning.
Den glæde eller stress om man vil, har jeg ikke, idet jeg ingen børn har. Tror nu egentlig, at hundene, som jo er mine børn, ville blive temmelig mopsede, hvis jeg begyndte at klæde dem ud :O)

Jeg kan ikke hjælpe med udklædningen, men istedet kan jeg give Jer en super nem og rigtig god opskrift på fastelavnsboller. De kan fyldes med creme, som jeg har gjort, men man kan sagtens også komme syltetøj i.
Og man behøver ikke at lave cremen selv, hvis man ikke orker det. Selvom jeg synes, at det faktisk tager den samme tid, at lave den selv som at bruge et brev.


Fastelavnsboller med creme.
24 stk.
DEJ:
575 g. Hvedemel
350 g. Smør
50 g. Gær
2 ½ dl. Mælk
2 stk. Æg
2 spsk. Sukker
1 tsk. Kardemomme

2 stk. Æg
2 spsk. Sukker
1 spsk. Maizena
2 ½ dl. Mælk
½ St. vanille


Til cremen piskes æg og sukker sammen i en gryde. Mælk og Maizena tilsættes, sammen med vanillekornene og den tomme vanillestang også.
Den varmes op under konstant piskning og skal koges til den bliver tyk. Når den er færdig Kommes den i en skål eller lignede med en stor overflade og stilles på køl. Den store overflade gør, at den afkøles hurtigere.

Til dejen smuldres fedtstoffet i melet. Gæret udrøres i mælken og det blandes godt. Det kan godt være at der skal tilsætte lidt mere mel, end der står i opskriften – dejen må ikke være klistret, når melet er tilsat.
De øvrige ingredienser tilsættes og dejen æltes godt igennem. Den stilles til hævning i ca. 30 minutter.

Herefter slås den ned og dejen deles i 24 stykker. Hvert stykke rulles ud og der fyldes ca. 1 spsk. creme på midten af hver. Det er yderst vigtigt, at de lukkes godt, da cremen ellers vil flyde ud under bagning.


Lukningen (se billede) gøres ved at tage to sider, der er overfor hinanden og lade dem mødes på midten og overlapper hinanden. Det sammes gøres med de to andre sider. Kig efter, at der ingen sprækker er.

Bollerne stilles tildækkes til efterhævning i ca. 30 minutter, inden at de pensles med sammenpisket æg.

Bages ved 200o C i ca. 20 minutter.
Når de er afkølet, kan de pynts med glasur, sukkerkrymmel og lignede.

TIPS: Man kan også, i stedet for at komme fyldet indeni, forme dem til boller og lade dem efterhæve i ca. 30 minutter. Herefter laves et hul i midten af den formede bolle. Men husk at der skal være dej i bunden. Der fyldes creme eller syltetøj i hullet. Bollerne pensles og bages som skrevet ovenfor.



INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: DEJEN: ?, CREMEN: www.dk-kogebogen.dk Alletiders kogebog.
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: Der kan tilsættes 1 tsk. kardemomme i dejen, som ekstra smagsgiver.

2 kommentarer:

  1. Kan man lave bollerne færdige, fryse dem ubagte og bage dem fra frost?
    Hvis ja, skal der så ekstra gær i? Og hvor længe skal de bage.
    Hilsen Conny
    NB: Dit system ville ikke godkende min mail.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Connie sorry for den lange respons tid, men jeg får ikk opdateringer om nye kommentarer, så mon ikk der er noget galt med Bloggers funktioner. Jeg har ikk prøvet det selv, så kan ikke sige med sikkerhed at de bliver en succes. Men jeg ville komme en halv gang mere gær i, tø langsomt op og så lade dem hæve og så bage efter opskriften. Tak for du læser med - Låvise

      Slet