torsdag den 20. februar 2014

I Ålborg hedder de smørkager

Her på Fyn, ved jeg faktisk ikke om de kan fås hos bageren. De minder om en BRUNSVIGERBOLLE, som jeg allerede har lavet en udgave af her på bloggen.

Egentlig kan de jo også fungere, i stedet for en fastelavsbolle, hvis man ikke er til creme og syltetøj.

Jeg er jo vokset op i Ålborg, men har været bosat på Fyn, siden jeg var 15. Mine forældre har ofte omtalt disse, og jeg kan da også huske, at jeg har spist en del af dem i barndommen.
Men lidt pudsigt, at Manden en dag befalede mig ud at lufte hundene, da han ville overraske mig med disse, og ikke vidste at jeg kendte dem :O)


Smørkager.
Ca. 15 - 17 stk.
DEJ:
½ l. Vand, lunkent
2 stk. Æg
75 g. Sukker 
10 g. Salt    
¾ pk. Gær 
125 g. Smør
Ca. 1100 g. Hvedemel 

REMONCE:
175 g. Kagerester
250 g. Farin
140 g. Smør, blødt
85 g. Sirup

Gæren røres ud i vandet. De øvrige ingredienser tilsættes. Husk ikke at tilsætte alt melet på en gang, det er ikke sikkert dejen kan absorbere hele mængden.
Dejen æltes, til den er glat og ensartet. Stilles herefter til hævning et lunt sted ca. 20 minutter.

Imens dejen hæver røres remoncen sammen, alle ingredienserne kommes i en skål og røres sammen til en ensartede masse.

Dejen slås sammen og hviler ca. 2-3 minutter. Den vejes af på 100 g. portioner, formes til små aflange flutes. Som lægges på en papirbeklæde bageplade. De stilles til efterhævning i ca. 15 - 20 minutter et lunt sted.

Herefter laves et hul i midten af dejen. Men husk at der skal være dej i bunden. Der fyldes et par spsk. remonce i hver. De stilles til hævning igen i ca. 10 minutter, pensles med sammenpisket æg.

Bages ved 200o til remoncen bobler, så er den færdig. (Ca. 15 – 20 minutter)

TIPS: Efter afkøling kan man evt. pynte med lidt glasur.



INFO OM RETTEN:

INSPIRATION: Min dejlige mand

FRYSEEGNET: JA

SERVERES MED: -

TIPS & TRICKS: -

ANDET: Hvis der bliver remonce til overs, kan det sagtens fryses.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar