lørdag den 26. april 2014

Agurkerelish.

For et par uger siden, faldt jeg over nogle lækre billige agurker, så jeg købte en stor portion. 
Jeg vidste nemlig, at vi var løbet tør for AGURKESALAT, og at jeg havde agurkerelish på TO-TRY-listen. En efterhånden meget lang liste, som jeg notere på, hver gang jeg kommer i tanke om noget, jeg gerne vil have afprøvet.

Mobber fik en smagsprøve af denne relish en dag, og hun var solgt! Jeg har lovet at sende hende opskriften, men glemt det ligeså hurtigt igen, så tænkte at NU måtte jeg hellere få den blogget :-)

Har du aldrig prøvet en agurkerelish, gør dig selv den tjeneste at give den et forsøg. Synes du godt om en almindelig agurkesalat - så lover jeg dig, at du vil elske reslishen, den er mere krydret og har mere bid. 
Er man ikke til chili, undlades den bare.



Relishen er fantastisk til en rugbrødsmad med leverpølse.
Agurkerelish

½ dl. Lager eddike
2 spsk. Sukker
¼ tsk. Salt
Peber
½ dl. Vand
1 tsk Maizena
1 stk Løg, finthakket
2 stk Agurker
2 spsk. Salt, groft
½ tsk. Chili, tørret i flager

Eddike, sukker, salt og peber bringes i kog og opløses. Vand og Maizena røres sammen til en jævning og røres i eddiken. Herefter skal lagen koges igennem i ca. 2 minutter, til den bliver tyk. Gryden tages af varmen og løgene tilsættes. Gryden dækkes til og sættes på køl.
Agurkerne flækkes, kernerne skrabes ud og agurkerne hakkes i små tern. De kommes i en sigte, der drysses med groft salt. Lad dem herefter stå i 30 – 40 minutter, så der trækker så meget væske ud som muligt. Herefter skylles de i koldt vand, for at fjerne saltet. Pres dem evt. fri det sidste væske og vend dem i den afkølede lage, sammen med chiliflager. Relishen smages til med salt, peber og evt. mere chili





INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: www.arla.dk
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: På hotdogs og smørebrød
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar