søndag den 15. juni 2014

Bønnegryde med chili

Det har stået på total afslapning i Casa Fangel idag...ihvertfald det meste af dagen.....

Vi stod tidligt op og skyndte os ned på sofaen. Manden blev igår forkæle med et 55"  tv, så det skulle indvies med Le Mans under morgenmaden. 

Ved middagstid blev vi enige om, at en "morfar" var på sin plads, så vi luskede i soveværelset et par timer........pludselig vågnede vi ved, at det sagde dryp....dryp....dryp......


Manden spørger: Hva´er det der siger sådan??

Mig: Det er sikkert bare Charlie der står og tisser.....

Manden: Fandme ikke så længe, det har sagt sådan et stykke tid.


Og så ser man mig flyve op af sengen, uden en trevl på kroppen og total muldvappe uden briller...ned af trappen, for at opdage at bryggerset stå under vand!!!!!!

Den norske idiot har igen været på spil, og denne gang var det ligefør han blev lavet til en langhåret sutsko :-)
I bryggersetvasken havde jeg smidt det tørret tøj, jeg havde pillet med fra snoren og ikke nået at lægge det sammen endnu. Han har så åbenbart synes at det ville være fantastisk at lave sig en hule deri. Hvilket normalt osse er ok, hvis han så ikke lige havde formået at åbne for vandhanen. Tøjet var vådt, forderspanden, med en hel nyåbnet hundemad i, var fuldt af vand - det var posen med hundemad osse. Plus at der lå et par cm. vand over hele gulvet........
Fårk jeg kunne have slået ham ihjel, mens jeg stod der i bar mås og fjernede vand.......Mit bryggers vender heldigvis ud til en mark og jeg priser mig lykkelig for at Bondemanden VAR færdig med at vende høet :-)


Nu er vandhanen Norsk-idiot-sikret :-)
Heldigvis ikke en vandhane vi bruger meget.
Madam blå salt-bøtten er arvegods fra min oldemor.

Nå, men den norske idiot har nu opdaget han ikke er i særlig høj kurs, så han er trisset i stativet for at sove. 
Og efter mine fjernelse-af-vand-eskapader, fik jeg bixet denne bønnegryde sammen. Den er inspireret at en vegetarret, som vi lavede i min læretid på OUH. Jeg har bare peppet den op med lidt kød :-). Men det kan sagtens undværes og istedet tilsættes ekstra grønsager. Manden var vild med den.
Mobber kommer herud imorgen og spiser rester, så jeg er spændt på hendes reaktion - hun er nemlig ikke så vild med de dersens bønner.


Bønnegryde med chili.
4 per.
250 g. Hvide bønner, tørrede
400 g. Kartofler
1 stk. Løg, stort
1 – 2 stk. Peberfrugt
4 fed Hvidløg, knust
2 stk. Kyllingefilet
100 g. Chorizo
2 ds. Fl. Tomat
1 ds. Tomatpuré
1 ½ dl. SØD CHILI SAUCE
1 – 2 tsk. Oregano, tørret
1 – 2 tsk. Timian, tørret
Salt
Peber
Evt. 1 spsk. Olie, til stegning

DAGEN FØR SERVERING:
De tørrede bønner sættes i blød i rigeligt vand, i ca. 10 - 12 timer. Beregn 3 dl. vand til 1 dl. bønner.

PÅ SERVERINGSDAGEN:
Iblødsætningsvandet kasseres. Bønner og frisk vand kommes i en gryde, sammen med lidt grønsagsbouillon og salt. De koges i 25 – 30 minutter. Jeg smager på mine efter ca. 25 minutter, for jeg kan ikke lide at de bliver overkogte og derved smattede. Når du synes, at de er færdige, hældes vandet fra.

Kartoflerne koges også og skæres i små tern på ca. 1 x 1 cm. Løget hakkes, peberfrugterne skæres i små strimler, chorizoen skæres i halve tynde skiver og kyllingefileterne skæres i tern på ca. 2 x 2 cm.

Så er vi klar til at trylle: Chorizoen svitses i en varm gryde uden fedtstof, herefter tilsættes løg og hvidløg. Når det hele er tilpas brunet, tages det op af gryden.
Er der mere fedtstof tilovers fra chorizoen, bruger du dette til at brune kyllingen i. Hvis ikke, kan du tilsætte 1 spsk. olie, så den ikke brænder på. Når kyllingen er fin, tilsættes tomatpuréen og brunes med. Det har den rigtig godt af, for det bringer sødmen frem i den.
Herefter tilsættes de flåede tomater, løg/chorizo-blandingen, peberfrugt, 1 dl. sød chili sauce, oregano og timian. Lad nu retten småsimre i ca. 15 minutter, til kyllingen er mør. Herefter tilsættes kartofler, bønner og retten varmes op og smages til med den sidste ½ dl. sød chili sauce – hvis det er nødvendigt. Og smages til med salt, peber og krydderierne.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min egen opskrift
FRYSEEGNET: JA – men så skal kartoflerne undlades.
SERVERES MED: Cremefraiche
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar