mandag den 23. juni 2014

Rabarber saft

Jeg elsker virkelig min have. Idag har jeg været ude og plukke solbær - der var et helt ½ kg. Og der er ihvertfald samme portion tilbage på busken endnu - de skal bare lige have lidt mere sol, så er de klar. 
Denne busk var et "påske-æg" jeg gav mig selv sidste år - 25 kroner kostede den i Netto. Og så giver den allerede så mange bær og så tidligt - Er det ikke meget tidligt at kunne plukke solbær ?????

Mine rabarber kommer virkelig osse flot, de er jo fra iår....og gror og gror og gror.......Jeg hører stadig efter hvad Lærke-musen siger om, at jeg ikke må pille i dem førend næste år....meeeeennn det er godtnok svært - SUK. 

Har hun ret - må jeg virkelig ikke bruge af dem før næste forår ???????
Her er et par billeder af dem:



Nå, men når jeg nu ikke har fået lov til at pelse min egen rabarberplanter, har jeg været ude og købe lidt friske rabarber, osse til fryseren. 
Og ja, du ser helt rigtig - dette billede er tyvstjålet fra min RABARBER SIRUP opskrift. Og det er den af den simpleste grund: Saften blev aldrig foreviget på billede, for (indsæt gerne bandeord her) den glasflaske jeg valgte at hælde den varme saft i, fejlede åbenbart noget i glasset, og elsplomderede.... 
Heldigvis i vasken, så jeg skulle ikke til at rengøre hele køkkenet. Pyyyhhhhaaaa :-)

Jeg nåede dog at få et enkelt glas af denne portion, den lille smule der ikke var plads til i flasken.....Nå, men det smagte godt og skal helt klart laves igen. Og næste gang køler jeg saften af INDEN den kommer på flaske.....Af skade bliver man klog........nogle gange :-)
Rabarber saft.
Ca. 1 l.
500 g. Rabarber, i mindre stykker
1 l. Vand
250 g. Sukker
1 st. Vanille, korn fra
Citron, saft
Atamon

Vand, rabarber-stykkerne, vanillekorn og -stang bringes i kog, og koges ved svag varme under låg i ca. 15 minutter. Herefter hældes saften gennem en finmasket sigte og kommes tilbage i gryden. Den koges op med sukker – hold evt. lidt af det tilbage og smag saften til, alt efter, hvor sød du ønsker den.
Herefter afkøles saften, inden den kommes på flasker.


TIPS: Gem den frasigtede rabarber pulp og brug det til RABARBER BOLLER




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min egen opskrift
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar