lørdag den 6. september 2014

Ketchup anno 2014

Nu vælter det ind med modne tomater i min lille have og ihhh, hvor jeg nyder det. I sidste uge var der ekstra mange modne, der var klar til brug, så jeg valgte igen i år at kaste mig ud i en omgang ketchup. Denne er en del anderledes end den jeg lavede SIDSTE ÅR
Hvor den i år er lavet på peberfrugter og smagt til helt neutralt med sukker og eddike, var den fra sidste år lavet på æbler og mere krydret. Det er nu begge gode.

Det ser jo helt autentisk ud, når det er kommet på flaske :-D

Ketchup anno 2014.
3 små flasker
2 spsk. Olie
200 g. Løg
900 g. Tomater,
200 g Peberfrugt, rød,
½ + ½ dl. Hvid balsamico eddike
1 dl. Rørsukker
1 ½ - 2 tsk. Salt
Peber
Evt. Atamon

Løgene skrælles og skæres i grove tern, peberfrugtens frøstol og blomsten i toppen fjernes og frugtkødet skæres i grove terne, sammen med tomaterne.

De svitses i olien, uden at tage farve. Og småsimre herefter, til alle grønsager er godt møre, ca. 30 minutter.

Nu skulle det gerne have en grov grød-konsistens, så lige en tur i med stavblenderen, til det bliver en fin glat puré. Herefter bringes ketchuppen atter i kog, og sukker, ½ dl. eddike, salt og peber tilsættes. Skal nu småsimre i ca. 30 minutter igen, for en mere smagsfuld og tykkere konsistens. Tilslut smages den til, det var her jeg tilsatte den sidste ½ dl. eddike. Ketchuppen kommes på sterilt glas og nedkøles.


TIPS: Hvis du ønsker en helt glat ketchup, kan du når du har blendet den, hælde den gennem en sigte for at fjerne kerner og skind.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min egen opskrift
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar