onsdag den 29. oktober 2014

Braiseret svinekød med vintergrønsager

Jeg har igen igen haft gang i Crockpotten - jeg er så glad for den og i øjeblikket bliver den brugt minimum en gang om ugen. Derfor bliver den heller ikke pakket væk mellem afprøvningerne, men står fremme i køkkenet hele tiden. Normalt er dens plads i ekstra værelset, sammen med alle mine andre køkkenmaskiner og tilbehør til bloggen.

Er du ikke så heldig at du har en Crockpot, kan du jo sagtens lave retten alligevel. Du bruger bare en Roemertopf og i ovnen med den. Og så vil jeg anbefale dig at skære gulerod og kartofler ud i meget mindre stykker, for at de bliver perfekt tilberedt.

Pssssssttttttt.........Har du forresten set at jeg har lavet en gruppe på Facebook om slow cooking ??? Du finder den HER og er meget velkommen til at blive medlem derinde - jeg håber vi ses ;-)


På billedet her kan du se at jeg IKKE havde kommet mine kartofler i bunden af Crockpotten. Det opdagede jeg efter en 1½ times tid, ved at de kartofler der stak op over væsken, begyndte at blive brune i kanterne.  Og så var det jo et lidt træls tidspunkt at skulle begyndt at flytte om på tingene, så derfor er det selvfølgelig rettet til i opskriften, så du ikke gør samme fejl som mig :-D

Ultra mørt kød, med smagfuld sauce og grønsager.
Braiseret svinekød med vintergrønt.
4 per.
1 kg. Svinekam uden svær
2 stk. Porre
400 g. Gulerod
600 g. Kartofler – jeg brugte bagekartofler
6 dl. Vand
2 stk. Laurbærblade
1 ½ tsk. Salt
Peber
Maizena
ÆBLEGELE eller ribsgele
Evt. Kulør

Jeg brugte en flæskesteg, hvor jeg fjernede sværen, fedtet under sværen og benene. Jeg gav den lige et par omgange med kødsnor, for at stegen blev mere ensartede i formen.

Stegen gnides med salt og peber, hvorefter den brunes af, på en varm pande, på alle fladerne. Imens ordnes grønsagerne. Porrerne skylles og skæres i stykker på ca. 5 cm. Gulerødderne skrælles og skæres i stykke på ca. 5 cm. Og er de meget tykke flækkes de osse. Kartoflerne skrælles og skæres i stykker på samme størrelse som gulerødderne.
Kartoflerne kommes i bunden af Crockpotten, gulerod og porre fordeles oven på. Saltet opløses i vandet og hældes over grønsagerne.

Da min steg havde ben, brunede jeg osse dem af, og kom dem sammen med grønsagerne i bunden af potten. Stegen lægges på toppen og låget kommes på.

Braiseres på LOW i 10 timer.

Når tiden er gået, slukkes der for Crockpotten og væsken hældes over i en gryde. Den koges ind i ca. 10- 15 minutter, hvorefter den jævnes med Maizena udrørt i lidt koldt vand. 
Saucen koges igennem nogle minutter for at fjerne melsmagen og smages derefter til med salt, peber og æblegele. Hvis den er for lys i farven, kan den gives et skvæt kulør.

Stegen skæres i skiver og serveres med grønsagerne og saucen - husk at fjerne laurbærbladene. Velbekomme :-)


TIPS: Du kan sagtens bruge en rullesteg, nakkesteg eller hamburgerryg i stedet.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min egne opskrift
FRYSEEGNET: JA kødet og saucen
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET:  -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar