lørdag den 13. december 2014

Julekalenderens låge nummer 13 - Marcipan

Glædelig 13. december......



Bag dagens låge finder du opskriften på, hvordan du laver noget så lækkert som hjemmelavet marcipan. 
Som gammel sæsonarbejder på ODENSE MARCIPAN indrømmer jeg gerne at jeg er miljøskadet og jeg gerne bruger deres produkter.

Tror du man kan blive træt af marcipan ??? Det kan jeg fortælle dig, at det kan man godt ;-) Jeg arbejdede ved de meget store udgaver af gryder, hvor marcipanen ristes, og da man SKAL prøvesmag hver portion, kan man godt nå at blive træt af marcipan inden man når jul :-D

Men da jeg så at Eva der står bag EVAS KØKKEN havde lavet en meget nem udgave, tænkte jeg at det var en god idé til julekalenderen. Det er faktisk ok nemt at lave, det værste er at smutte mandlerne, så bare sæt igang :-D


Hjemmelavet marcipan.

550 g. Mandler
100 g. Rørsukker
2 dl. Vand
Evt. Flormelis

Mandlerne smuttes – dette gøres nemmest ved at hælde kogende vand henover og lade dem stå et par minutter, så løsner skallen sig og du kan nemt smutte skallen af dem. HVIS de ikke løsner sig, hældes vandet fra og nyt kogende hældes over. Lad dem igen stå et par minutter inden du begynder at smutte dem.

Herefter ristes mandlerne let på en varm pande uden fedtstof. De må ikke branke, så hold øje med dem. Herefter afkøles de til de er HELT kolde.
Imens koges en sukkerlage af rørsukker og vand. Det koges ca. 5 – 6 minutter og afkøles herefter.

Mandlerne blendes af flere omgang til det har konsistens som mel. Det kommes herefter i en skål og sukkerlagen tilsættes en spiseske af gangen under konstant omrøring – jeg brugte KENNY. Marcipanen skal kun lige samle sig, så det er ikke sikkert al sukkerlagen skal bruges, for den må ikke blive for våd.
Jeg ”nåede” ikke at tilsætte ret meget lage før min samlede sig, så derfor blev ikke særlig sød, hvis dette sker for dig og du ønsker en mere sød marcipan, kan du bare ælte lidt sigtet flormelis ind i marcipanen, til den får den sødme du ønsker.

Når marcipanen har samlet sig ruller du den til en pølse, pakker den ind i film. Og lægger den i køleskabet et par timer, så den kan samle sig, inden du kan begyndte at lave lækkerier af den.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: http://evaskoekken.blogspot.dk
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: Som konfekt eller i bagværk
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar