søndag den 14. december 2014

Julekalenderens låge nummer 14 - Chia-alamande

Glædelig 14. december.....



Bag dagens låge finder du en juledessert, der kunne bruges istedet for den traditionelle RISALAMANDE. Jeg har leget med de meget populære chiafrø. Og resultatet blev virkelig lækkert. 
Det er Lærke-musen der gav mig idéen til denne dessert. Jeg valgte at min creme skulle være så klassisk og tæt på originalen som muligt, men valgte så at servere en appelsinsauce til, du kan sagtens bare bruge en kirsebærsauce.

Mobber var prøveklud og var derfor herude den dag jeg lavede den. Hun fortalte bagefter at hun virkelig havde forventet det værste. Hun synes at grøden så lidt funky ud, men måtte indrømme at det var en virkelig lækker dessert. Hun fik endda det sidste glas med hjem :-D



Chia-alamande med appelsinsauce.
4 per.
GRØD:
4 spsk. Chiafrø
2 dl. Sødmælk

CREME:
40 g. Sukker
1 st. Vanille
1 ½ dl. Piskefløde
50 g. Mandelsplitter
1 tsk. Appelsin, saft fra

SAUCE:
2 dl. Appelsin, saft
50 g. Sukker
1 spsk. Maizena
1 spsk. Vand, koldt

Chiafrøene røres sammen med mælken og stille på køl i ca. 8 timer.

Fløden piskes til en stiv skum. Vanillestangen flækkes og kornene skrabes ud. De moses ud i lidt af sukkeret for at skille kornene ad.
Chiagrød, vanillesukker, appelsinsaft, mandelsplitter og flødeskum vendes sammen og smages til med resten af sukkeret.
Jeg valgte at min skulle portionsanrettes, så jeg kom den i en sprøjtepose og vejede af, så der kom lige meget i hvert glas. Herefter kom den på køl.

Til sauce sigtes appelsinsaften ned i en gryde og bringes i kog, sammen med sukker. Når det koger røres Maizena og vand sammen og hældes i saucen. Den skal lige koges igennem et minuts tid, så melsmagen forsvinder. Smages til og afkøles.

Inden servering hældes den koldt sauce over chia-alamanden.


TIPS: HVIS nu saucen er blevet for tyk, når den er blevet kold, kan du piskes en smule vand i til du får den konsistens du ønsker. 




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min egen opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar