torsdag den 12. februar 2015

Kold sellerisalat

Pludselig lå der en knoldselleri i køleskabet, der var blev forladt. Det den skulle have være brugt til var blevet aflyst :-D Men når vi nu i Casa Fangel ELSKER selleri, så er det bare at vælge hvad den skal indgå i. 

Jeg havde i nogle dage haft cravings efter sommer. Og specielt af en af sommerens klassiske ting, nemlig den kolde kartoffelsalat. Og så var det pludselig at jeg fik den tossede idé at hvis jeg nu bagte sellerien i ovnen, som jeg jo osse gjorde FORNYLIGT, kølede den ned og rørte den sammen med nogle lækkerier i en dressing, så måtte det da kunne fungere på samme måde som kartoffelsalaten. 

Og det lover jeg dig - det fungere fremragende. Søde selleritern med en smule bid i, syrlige sprøde æbler i en cremet cremefraiche dressing. Mums det var godt :-)



Sellerisalaten fik vi sammen med ROSENKÅL-ÆBLE SALAT & MEDISTER I SVØB
Kold sellerisalat.
4 per.
1 stk. Knoldselleri, ca. 900 g. rå vægt
300 g. Skyr
300 g. Cremefraiche, 18 %
75 g. Rødløg
200 g. Æble – sprødt & syrligt
25 g. Purløg
Citron, saft fra
Salt
Peber

Sellerien skrælles, kommes i et fad, drysses med salt.

Bages ved 160o i ca. 60 minutter, måske mere. Prik evt. i den med en pillekniv – du skal kunne trække den ud igen uden modstand. Afkøles herefter.

Når den er kold, skæres den i små tern på ca. ½ x ½ cm. Løget pilles og hakkes fint. Kernehuset på æblet fjernes og frugtkødet skæres i små tern på samme størrelse som sellerien. Purløget hakkes fint.

Til dressingen røres skyr og cremefraiche sammen, grønsagerne røres i og salaten smages til med salt, peber og evt. et dryp citronsaft.

Har du tid, så lav den i god til og opbevar den i køleskabet indtil du skal spise den, det gør den endnu bedre.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min egen opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: ROSENKÅL-ÆBLE SALAT & MEDISTER I SVØB
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar