mandag den 8. august 2016

Haven august 2016

En dag i sidste uge, da der var det smukkeste solskinsvejr, tog jeg mit kamera med på en rundtur i haven. En tur jeg selvfølgelig har lyst til at dele med dig.

Feher Ozon peberfrugt - her som den smukkeste blomst.


En af mine 4 Feher Ozon peberfrugt-planter. 
En sort der giver søde frugter,
 der er yderst velegnet til at tørre til hjemmelavet paprika.
  


Almindelig peberfrugt. 
I foråret havde Bilka en kampagne der hed "Min køkkenhave". Man kunne få nogle små samlepotter med når man handlede for et vist beløb. Og selvfølgelig måtte havenørden som jeg jo osse er, have dem med hjem. 
Disse peberfrugter er fra en af disse potter.




Aubergine også fra Bilka kampagnen - tror desværre ikke at de når at blive til noget. De skulle ha været sat i gang noget før - eller have boet i et drivhus. Ikke nogle muligheder jeg havde.
Men så har de pyntet så længe.



Og nu til mine små babyer, nemlig tomaterne. 
De andre år har jeg købe færdige små planter, af en almindelig sort, lige til at plante ud. Men i år ville jeg det anderledes. 
Så jeg fandt en hjemmeside, læste mig gennem en masse forskellige sorter og fandt 5 jeg synes kunne være spændende at prøve. Nu er de begyndt at modne og blive smukke i farverne: 
 Currant gold rush tomater.
En plante der giver rigtig mange små fine orange tomater i ribsstørrelse.



Currant gold rush tomater.
Stadig meget umodne.




Currant sweet pea tomater.
En plante der giver rigtig mange små fine røde tomater i ribsstørrelse.



Currant sweet pea tomater.



White cherry tomater.
En plante der giver fine hvid/sart gule tomater.

Efter juni måneds enorme regnvejr opdagende jeg den misfarvning på stængelen som du ser til venstre. Jeg forhørte mig hos eksperterne Facebookgruppen TOMATENTUSIASTER og fik den triste besked at det lignede skimmel.

Jeg læste rundt omkring på nettet og besluttede mig at forsøge med "bekæmpe" det, og hvis det ikke lykkes måtte jeg jo smide planterne ud. 
Mit forsøg bestod i: At folde et stykke køkkenrulle til en lang pølse, gennemvæde det med Atamon og pakkede det inficerende område derind i. Lod det sidde et par dage i fuld sol og fjernede papiret. Det havde hjulpet - plamagerne var tørret ind og så har jeg hold skarpt øje med dem dagligt siden.
Derudover gik jeg alle mine planter igennem og fjernede de fleste blade. Og har holdt bestanden af blade nede resten af sommeren og det har hjulpet. Jeg ved selvfølgelig ikke om det er min behandling, der har gjort det eller jeg bare har været heldig.




White cherry tomater



Chocolate cherry tomater.
En plante der giver fine brune cherry tomater.



Chocolate cherry tomater.




Red Robin plante 1. 
Det er en dværg busk tomat. 
Det vil sige at den er velegnet til at bo i krukker. 
Der skal ikke nippes sideskud af. 
Jeg har dog fjernet de største blade for at undgå skimmel.





Red Robin plante 2. 




Red Robin, tæt på.




Min Red Robin plante nummer 3. 
Den er altså lidt dværgagtig i forhold til de andre, hvorfor ved jeg ikke.



De tomater jeg ikke har plads til i kapilærkasser, bor i store potter op af husmuren. Det ligner ikke den jungle som det egentlig burde, men grunden er, som du måske læste længere oppe, at jeg har fjernet blade for at undgå (mere) skimmel.


Brombærerne er godt på vej <3




I år er Ingrid Marie altså en smule nærig, 
det er kun 2 æbler på - jeg håber ikke at hverken blæst 
eller fugle får fat i dem før de er modne :-D



Min smukke basilikum.



Jeg har masser af frisk basilikum hele sommerhalvåret. 

Her får du mit tip til hvordan:
Hver forår køber jeg en potte basilikum i supermarkedet til en 20 - 25 kroner. Når jeg kommer hjem fjerner jeg potten og forsigtigt deler jeg de små sarte stængler. Jeg fordeler dem i 2 eller 3 potter, 
der har en størrelse på ca. 20 cm i diameter. 

Herefter bor de i mit østvendte køkkenvindue, hvor de bliver vandet fra bunden hver - eller hveranden dag og bliver gødet en gang om ugen.

Når jeg så synes at de er blevet frodige nok, så "pelser" jeg dem: Klipper toppene af ca. 15 cm. over jorden, så der stadig er massere af blade tilbage. Men tynder også ud i bladene på de resterende stængler. 

I skrivende stund har jeg allerede pelset mine planter 3 gange. 
Det er blevet til BASILIKUM PESTO til fryseren og massere af HJEMMETØRRET BASILIKUM lavet i Dehydratoren.



Mit lille urtehjørne <3
Nederst ses de sidste af årets kartofler.




På urtebordet har jeg inderst: Mynte, oregano og estragon.
Yderst timian, purløg og ærteskud.




Ærteskud, som har nået at sætte ærtebælge. 
Og de smager virkelig godt de små fine ærter deri :-D




Persillen vokser godt. Den har været klippet ned flere gange, så nu er der persille på frost til PERSILLESAUCE og der er også lavet en omgang PERSILLEPESTO.




Og tilslut en lille ekstra selvsået timian, 
som jeg osse var så heldig at få med i potterne fra Bilka.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar