lørdag den 25. november 2017

Æblevafler med kokoscreme

Jeg har igen leget med danske æbler. Denne gang er det blevet til en dessert-vaffel-udgave. Og den er blevet ret lækker, specielt med kokoscremen til. Hvis du er til kokos og endnu ikke har smagt den nye Cheasys yoghurt med kokos, så giv den et forsøg - vi er begge helt vilde med den herhjemme. Den smager meget af kokos og mætter vildt godt.

Jeg har taget udgangspunkt i disse GULERODSVAFLER. Men gjorde som altid når jeg lurer inspiration hos andre: Tilføjer lidt, fjerner en smule, samt skruer op og ned, så det passer til min mund og indholdet i mine skabe 😉

Æblevafler med kokoscreme.
6 per.
VAFLER:
100 g. Smør
1 st. Vanille
40 g. Farin
200 g. Hvedemel
2 tsk. Bagepulver
2 tsk. Kanel – stødt
1 nip Salt
3 g. Citronskal – svarer til ca. ½ stk.
250 g. Cremefraiche 9 %.
1 stk. Æg (M/L)
250 g. Æble – renset vægt. Jeg brugte et der var sødt og saftigt

CREME:
2 dl. Piskefløde
1 st. Vanille
1 tsk. Sukker
½ spsk. Citronsaft

TILBEHØR:
Æbleskiver

Først vaflerne:
Smørret smeltes og afkøles.

Vanillestangen flækkes og kornene skrabes ud. De gnides ud i farinen for at skille kornene af.

Citronskallen rives fint.

Hvedemel, bagepulver og kanel sigtes ned i en røreskål. Farin-vanilleblandingen, salt og citronskal tilsættes og det hele piskes sammen. Smør, cremefraiche og tilslut ægges tilsættes og dejen piskes jævn. Dejen er meget tyk på nuværende tidspunkt.

Æblerne rives groft og vendes i dejen. Og da de æbler jeg brugte var meget saftige, fik dejen den rigtige konsistens, som en tyk meljævning. Hvis dine æbler ikke er så saftige, kan du tilsætte mælk, til du når den rette konsistens.

Vaffeljernet (jeg brugte mine plader til belgiske vafler) varmes op og gives et pust fedtspray, inden dejen fordeles deri. Du skal bruge ca. ¾ dl. dej pr. vaffel. De bages gyldne, ca. 2 – 3 minutter. Sådan fortsætter du, til der ikke er mere dej.

Imens:
Laver du cremen. Vanillestangen flækkes og kornene skrabes ud. De gnides ud i sukkeret, for at skille dem af.

Fløden piskes til en stiv skum og vendes sammen med yoghurt, vanillesukker og smages til med citronsaft.

Vaflerne servers med kokoscremen og skiver af friske æbler.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: VAFLERNE: www.arla.dk & CREMEN: Min opskrift
FRYSEEGNET: JA, vaflerne er
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar