søndag den 26. november 2017

Choko-orangemousse på mandelbund

Jeg har jo de sidste par år, taget forskud på julekalenderen med en eller anden for for lækkeri 1. søndag i advent. Og det havde jeg faktisk osse planlagt i år OG lavet opskriften, inden jeg tjekkede hvornår 1. søndag i advent faldt. 

Og nu må du godt grine, for det er nemlig først næste weekend, den 3. december, der er 1. advent, og der har jeg jo allerede gang i julekalenderen, så derfor får du altså den lige en uge før tid 😛

Det er en tung, men virkelig lækker dessertkage. Min portion er stor, men du kan uden problemer sagtens halvere den. Gør du det, skal du så bruge en springform med en diamener på 24 cm. Og nøjes med at bage bunden i 20 minutter.

Et ekstra lille plus er at den er glutenfri. Jeg medbragte den til vores sæsonafslutning på arbejdet. Det er en fast årlig tradition, hvor vi alle medbringer noget til buffetbordet. Jeg valgte at nedbringe en dessert og gik i tænktemode, for jeg vidste at en af pigerne har glutenallergi. 

Jeg har taget udgangs punkt i en af mine gamle opskrifter - den kan du se HER.

Choko-orangemousse på mandelbund.
Ca. 16 - 18 per.
BUND:
400 g. Mandler
300 g. Sukker
8 stk. Æggehvider

MOUSSE:
400 g. Mørk chokolade 55 %
8 stk. Æggeblommer
1 dl. Appelsinsaft – svarer ca. til 1½ stk.
10 g. Appelsinskal – svarer ca. til 2 stk.
1 l. Piskefløde

PYNT:
100 g. Mandler
100 g. Flormelis
½ dl. Vand

Mørk chokolade

Start med bunden:
Mandlerne blendes, det skal ikke være mel, men blot semifint. De blandes med sukkeret.

Æggehviderne piskes stive og nøddeblandingen vendes heri. Dejen kommes i en smurt springform, med bagepapir i bunden – min var firkantet og havde disse mål: 39 x 24 med en kant på 8 cm.
Sådan skal bagepapiret sidde.

Bages ved 200o i ca. 30 minutter. Den skal være gylden og intet dej må hænge ved når du stikker i den. Herefter afkøles den.

Imens laves brændte mandler til pynt:
Mandler, flormelis og vand kommes i en gryde. Det varmes op ved svag varme og der røres deri med små mellemrum.

Når vandet er fordampet, begynder sukkeret at krystallisere og sætte sig omkring mandlerne. Skru lidt ned for blusset og rør konstant, mandlerne må endeligt ikke blive sorte og brændte, men skal være mørkt gyldne og blanke.

Når sukkeret er smeltet, og mandlerne flot blanke, bredes de ud på et stykke bagepapir til afkøling.

Og til moussen:
Når kagebunden er helt kold, laves moussen.
Chokoladen hakkes fint og smeltes i mikroovnen. Dette gøre med intervaller på 30 sekunder. Og der røres imellem hvert opvarmning. Når den er helt smeltet, stilles den til side for at afkøle let.

Imens rives appelsinskallen fint og saften presses. Begge deles røres sammen med æggeblommerne**

Fløden piskes til en stiv skum.

Nu er det vigtigt at du har bunden klar. For at gøre det lettere for dig, skal den nu lægges over på serveringsfadet – husk at fjerne papiret. Gør du ikke det nu, bliver det svært når moussen er oven på og kagen kan nemt gå i stykker.

Springformen, som er vasket fri for kagerester, skal nu bruges igen. Kun formen ikke bunden. Kageplasten ”limes” fast langs kanten af springformen, med lidt fedtspray eller olie.

Springformen sættes ned om bunden og lukkes. Smør den indvendige side af plasten med olie også, det skulle give en pæn og lige overflade når plasten fjernes.

Æggeblommerne hældes i chokoladen under omrøring, blandingen skal røres jævn og glat – jeg brugte et piskeris. Herefter kommes chokoladeblandingen i flødeskummet og vendes rundt. Når det er godt blandet, fordeles moussen over bunden. Kagen dækkes til og stilles på køl til moussen har sat sig. Det tager nogle timer, men lad den gerne stå natten over.

Ved servering:
De brændte mandler hakkes groft og drysses på kagen.

En plade chokolade lægges med den ternede del ned mod spækbrættet og så tager du en stor kniv og skraber flager af chokoladen af. De drysses også på kagen.


** Hvis du laver bunden samme dag som moussen, så lad gerne æggeblommerne stå tildækket på køkkenbordet imens du laver, bager og afkøler bunden. Så er de nemmere at arbejde med når de ikke er køleskabskolde og skal blandes med chokoladen. 
Hvis du laver moussen dagen efter bunden er bagt, så tag blommerne ud af køleskabet et par timer før brug.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

2 kommentarer:

  1. Jeg synes den er svær

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg da ked af at høre, skriv evt. en mail til mig så kan det være jeg kan forklare dig en bedre måde at gøre det på

      Slet