søndag den 10. december 2017

Julekalenderens låge nummer 10 - After eight crinkle cookies

Glædelig 10. december 🎅🎄⛄

Idag skal vi en tur til USA for at finde dagens lækkerier . Det er en traditionel småkage "overthere". 

Jeg har kigget på utallige opskrifter og blogs efter inspiration, men hos SARAHS KAGER, fandt jeg den jeg synes bedst om. Så det blev den jeg skelede til og gjorde som jeg plejer, når jeg kigger hos andre: Tilføjer lidt, fjerner en smule, samt skruer op og ned, så det passer til min mund og indhold i mine skabe 💗

Og det er blevet er ret godt resultat - mine kager har dog ikke sådan et smukt udtryk, som man ser i mange andre crinkle cookies udgaver, men jeg tror det er fordi dejen har været for blød og derfor har suget formelissen. De er også meget flade, som du kan se på billederne. Derfor har jeg tilsat 65 gram mere mel i opskriften end i den du ser på billedet. Det skulle gerne gøre at de bliver lidt mere runde når du bager dem.

Men smagen fejler intet. Sprøde cookies med en blød sej midte og skøn smag af mint fra chokoladen.

Du skal være opmærksom på at når du tager dejen ud fra køl, skal den være fast, lidt som en romkugledej - er den ikke det, må du stille den i fryseren til den er fast. 

Et andet tip er, at når du skal lægge kagerne på bageplader, er det vigtigt at plader er helt kolde, ellers smelter både de og flormelissen. Og derfor krakelerer kagerne ikke under bagning.


After eight crinkle cookies.
30 stk.
125 g. Farin
60 g. Blødt smør
1 tsk. Instant kaffe
125 g. Hvedemel
30 g. Usødet kakao
1 tsk. Bagepulver
1 nip Salt
125 g. After eight chokolade – ca. 15 stk.
1 spsk. Mælk
1 stk. Æg (M/L)

PYNT: Flormelis

Farin og smør piskes sammen i en røreskål.

Instant kaffe, mel, kakao, bagepulver og salt sigtes ned i smørbladningen.

After eight chokoladerne kommes i en gryde og smeltes over svag varme, under konstant omrøring. Mælken røres i og blandingen røres jævn. Den skal nu afkøle til den er lillefinger-lun, inden den kommes i røreskålen og blandes med de øvrige ingredienser.

Tilslut tilsættes ægget og dejen røres ensartede. Dejen pakkes ind i film og lægges på køl natten over.

Dagen efter starter du med at gøre pynten klar. Flormelissen sigtes ned i en dyb tallerken. Herefter pakkes dejen ud og vejes af i portioner på 15 gram, det er en lidt klistret opgave og der skal arbejdes hurtigt.

De trilles til kugler og vendes i flormelissen, der skal være et godt lag på. Herefter sættes de på papirbeklædt bageplader med god plads mellem hver – jeg havde 9 på mine.

Bages ved 175o i ca. 13 – 15 minutter.

Lad dem afkøle et par minutter på bagepladen inden de flyttes over på en bagerist for at afkøle helt. Herefter opbevares de i lufttætte kagedåser.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION:  www.sarahskager.dk
FRYSEEGNET: Dejen er rå
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: Du skal være opmærksom på at når du tager dejen ud fra køl, skal den være fast, lidt som en romkugledej - er den ikke det, må du stille den i fryseren til den er fast. 
- Et andet tip er, at når du skal lægge kagerne på bageplader, er det vigtigt at plader er helt kolde, ellers smelter både de og flormelissen. Og derfor krakelerer kagerne ikke under bagning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar