mandag den 11. december 2017

Julekalenderens låge nummer 11 - Glutenfrie citroncookies

Glædelig 11. december 🎅🎄⛄

Dagens småkage er sprøde luftige og utrolig lette citroncookies. 

De er meget søde, så er du ikke til meget søde kager, kan du sagtens nøjes med 75 gram sukker i dejen. Derudover er det også en glutenfri småkage. Den er bagt kun på kartoffelmel, hvilket gør dem lette og sprøde, men giver dem også en lidt tør konsistens og det er simpelthen på grund af at det er rent kartoffelmel de er bagt på. Men smagen fejler intet - de har en dejlig sart smag af citron.

Igen som i min SIDSTE glutenfrie opskrift, har jeg taget udgangspunkt i råvarer vi oftest allerede har i huset, så har du nemlig altid en mulighed for at trylle lidt lækkert frem, hvis du nu skulle få besøg af en glutenallergiker.

Ud over hvad jeg har lært under min uddannelse, har jeg ingen erfaring med glutenfri mad eller bageri. Men pigen fra mit faste ridehold gav mig et tip som jeg vil videregive til dig. Nemlig at du i bagning kan erstatte det almindelige hvedemel med halvt kartoffelmel og halv majsmel (ikke majsstivelse) og derved få et godt glutenfrit resultat. 
Jeg har endnu ikke prøvet det, men har tænkt mig at gøre det på et tidspunkt. Når du at at afprøve det før mig, må du meget gerne vende tilbage og fortælle om resultatet.


Citroncookies - glutenfrie
Ca. 40 stk.
275 g. Kartoffelmel
½ tsk. Natron
1 st. Vanille
100 g. Sukker
1 nip Salt
5 g. Citronskal – svarer ca. til 1 stk. citron
100 g. Koldt smør
4 spsk. Citronsaft
1 stk. Æg (M/L)
Gul pastafarve – kan undlades. Men brug ikke frugtfarve

PYNT:
75 g. Flormelis
Citronsaft
Sukkerkugler – HUSK at tjekke om de indeholder gluten, mine gjorde ikke

Vanillestangen flækkes og kornene skrabes ud. De gnides ud i en smule af sukkeret for at skille kornene af.

Kartoffelmel og natron sigtes ned i en røreskål. Vanillesukker, sukker, salt og citronskal tilsættes og det hele blandes rundt. Smørret skæres i mindre stykker og smuldres ud i melblandingen. Citronsaften tilsættes og dejen samles med æg.

Dejen pakkes ind i film og lægges på køl til den er fast. Kom den evt. i fryseren, det gjorde jeg ikke, men tror at det vil gøre den meget nemmere at arbejde med.
Minimum et par timer, men gerne natten over. Den skal være helt fast.

Dejen deles i små portioner på ca. 12 – 13 gram stykket. De lægges på en papirbeklædt bageplade – jeg havde 16 på hver plade.

Bages ved 200o i ca. 11 – 13 minutter, de skal blive let gyldne.

Når du har taget dem ud af ovnen skal de blive på pladen et par minutter, inden du flytter dem over på en bagerist for at afkøle helt.

Når de er HELT kolde sigtes flormelissen i en skål og til at starte med røres du du 1 spsk. citronsaft i. Er det nødvendigt med mere væske, tilsætter du mere citronsaft dråbevis, til du får en tyk glasur. Den kommes i en sprøjtepose og kagerne dekoreres. Også med sukkerkugler.

Når glasuren er helt tør, opbevares de i lufttætte kagedåser.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: www.mullehuset.dk
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar