lørdag den 9. december 2017

Julekalenderens låge nummer 9 - Kanel-hapser

Glædelig 9. december 🎅🎄⛄

Kanel-hapser - bare navnet gør at man synes det er en hyggelig småkage ikk ?? Det synes jeg ihvertfald. De er skønne de små sprøde kugler og minder faktisk meget om en JØDEKAGE. Men hvor jødekagen oftes enten skæres af en pølse eller stikkes ud, skal disse blot trilles til kugler.

Jeg husker desværre ikke hvorfra jeg har opskriften, den har fulgt mig i min opskriftsamling en del år nu efterhånden. Så sidder du bag skærmen og tænker - "Hey, hun har stjålet min opskrift". Så send mig lige en mail, så jeg kan få den rigtige referencer på disse skønne kager.



Kanel-hapser.
Ca. 30 stk.
75 g. Smør
50 g. Sukker
1 stk. Æggehvide (M/L)
130 g. Hvedemel
½ tsk. Bagepulver
1 nip Salt

PYNT:
1 tsk. Kanel
1 spsk. Sukker

Smør og sukker piskes luftigt, hvorefter æggehviden tilsættes og piskes med.

Mel, bagepulver og salt sigtes ned i blandingen og dejen røres sammen til en ensartede masse. Den pakkes ind i film og lægges på køl i et par timer, så dejen bliver fast.

Dejen vejes af i portioner på 10 gram som trilles til kugler. I en dyb tallerken blandes kanel og sukkeret sammen og kuglerne vendes heri, inden de  lægges på en papirbeklædt bageplade.

Bages ved 200o i ca. 10 minutter.

Herefter afkøles de på en bagerist og opbevares i en kagedåse.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Husker ikke hvorfra jeg har opskriften
FRYSEEGNET: Dejen er rå og uden kanelsukker
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar