mandag den 5. februar 2018

Butterdejs-stang med krydret oksekød

Jeg er stor fan af indbagte måltider, det er nemt og kan varieres i uendeligheder, både indpakningen og fyldet. Jeg har før med stor succes skiftet butterdejen ud med både færdigkøbt pizza- og tærtedej. 

Oftest har jeg lavet denne SKINKESTANG MED SPINAT, men også forsøgt mig med at skifte spinaten ud med GRØNKÅL. Samt også afprøvet en udgave med CHAMPIGNON.

Jeg har aldrig før nu lavet en med oksekød, men den blev ret god - hvis jeg selv skal sige det 😉 Godt krydret og cremet af både flødeost og cheddar - vi fik en lækker salat til. Mangler du inspiration, kan du kigge HER.

Butterdejs-stang med krydret oksekød.
3 per.
1 pk. Butterdej

FYLD:
450 g. Hakket oksekød
150 g. Løg
4 fed Hvidløg
1 spsk. Olie – til stegning
1 spsk. Oregano – tørret
1 spsk. Basilikum – tørret
1 spsk. Kebabkrydderi – jeg brugte den fra Kilic
Salt
Peber

100 g. Flødeost – naturel
125 g. Cheddar ost - revet

Æg – til pensling

Løg og hvidløg pilles og hakkes fint.

Olien varmes op på en pande og løgene sauteres heri. Oksekødet tilsættes og svitses til det er karamelliseret. Blandingen krydres med krydderierne og afkøles til den er lillefingerlun.

Herefter blandes de to slags ost i. Og dejen pakkes ud (eller rulles ud til et stort rektangel). Fyldet fordeles på midten og siderne pensles med sammenpisket æg.  De korte ender foldes ind over fyldet og bagefter foldes langsiderne ind over hinanden.

Stangen vendes rundt og lægges på et stykke bagepapir, med sammenfoldningen ned ad. Tilslut pensles den og prikkes med en gaffel, så damp kan komme ud under bagning.

Bages ved 200o i ca. 25 - 30 minutter. 




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: SALAT
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar