lørdag den 17. november 2018

Grønkålsalat med saltmandler & abrikos

Hvis du ikke har opdaget det, så er vi gået ind i grønkålsæsonen. Og det synes jeg virkelig er fabelagtig, for jeg elsker grønkål. Faktisk så meget, at jeg har måtte prøve at dyrke det i haven 😃 

Sidste år forsøgte jeg det osse, men vidste ikke at der skulle insektnet over. Så dem nåede jeg slet ikke at smage, det gjorde sommerfugelarverne for mig 😒 Men klog af skade, blev de i år pakket ind, nusset og puslet om, som var det små babyer 😊

Og hvornår må sådan små planter så pakkes ud igen? Jeg havde ingen erfaring overhovedet, så måtte læse mig frem til hvornår, på det store internet. Der stod bare august. Ja, men hallooo, der er ligesom 31 dage i den måned 😂

Jeg hev indpakningen af dem først i august, for de var virkelig store og småvilde under afdækningen. MEN det var åbenbart for tidligt for pludselig var de blevet angrebet af små ulækre voksbiller (tror jeg de hed) og sommerfugle-larver - øv blev der sagt.

Så mig igang med at lave hjemmelavet insektdræber-halløj og smøre planterne ind i det. Det hjalp!! Og jeg er endt ud med mange og flotte grønkålsplanter - jeg er så stolt og faktisk er denne salat lavet af kålen fra haven.

Grønkålsalat med saltmandler & abrikos.
2 – 3 per.
85 g. Grønkål – renset vægt
1 stk. Æble – jeg brugte Ingrid Marie
50 g. Abrikos – tørrede

DRESSING:
2 spsk. Olie – jeg brugte raps
2 spsk. Æblejuice
1 tsk. Akacie honning
1 tsk. Lime saft
Salt
Peber

De grove stængler fjernes på grønkålen. Herefter skylles kålen godt, gerne i flere hold koldt vand. Bagefter slynges den tør og hakkes fint.

Æblet skærs i små tern på ca. ½ x ½ cm. Abrikoserne skærs i strimler. Mandlerne hakkes groft.

Alle ingredienserne til dressingen piskes sammen.

Grønkålen vendes sammen med frugter, mandler og dressingen. Salaten smages til med salt og peber, inden servering.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: FLØDEKARTOFLER & glaseret skinke
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar