søndag den 25. november 2018

Ølkage med æble & valnød


Vi elsker ølkage herhjemme. Så da jeg opdagede at BAGENØRDEN havde lavet en udgave med æble i, måtte jeg i køkkenet. 

Jeg har før lavet ølkager som var gode, derfor tog udgangspunkt i min tidligere UDGAVE. Men den jeg fik fremtryllet, som du får opskriften på idag, er uden tvivl den bedste jeg nogensinde både har smagt og lavet - den er mild aromatisk, perfekt krydret, svampet og sej på samme tid og ikke for sød - simpelthen perfekt. Faktisk så meget af Manden udbrød flere gange at den måtte jeg godt snart lave igen. Så den deler jeg med dig idag 💗

Ølkage med æble & valnød.

500 g. Hvedemel
400 g. Farin
2 tsk. Kanel – stødt
2 tsk. Nellike – stødt
2 tsk. Ingefær – stødt
1 nip Salt
2 tsk. Natron
150 g. Æble – renset vægt, svarer ca. 2 stk.
75 g. Valnødder
33 cl. Hvidtøl

De tørre ingredienser blandes sammen.

Æblerne rives groft og valnødder hakkes groft. De blandes i de tørre ingredienser og øllet tilsættes. Dejen røres glat og ensartede.

Dejen kommes i en smurt franskbrød form, der kan rumme 1½ l.

Bages ved 170o i ca. 75 minutter. Herefter afkøles og spises med koldt smør.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: JA, bliver kun bedre af en tur i fryseren
SERVERES MED: Smør
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar