mandag den 26. november 2018

Hokkaido suppe

Da vi holdt afslutning hos Mulerne, kunne vi selv vælge hvad vi ville medbringe til vores buffetbord. Vi fik blandt andet lun hjemmelavet leverpostej, æbleflæsk, frikadeller, sild og salater. En af pigerne medbragte en græskarsuppe.

Af en eller anden grund har jeg aldrig smagt det før, men nøj hvor var den god. Og selvfølgelig lokkede jeg både ingredienser og fremgangsmåde ud af hende 😉

Og da jeg op til Thanksgiving fandt nogle kæmpestore hokkaidoer til kun 10 kroner stykket, kom suppen på menuen med det samme.

Den blev dejlig krydret, fyldig og skøn med de forskellige toppings på. Jeg serverede hvidløgsbrød til. Som bare var noget daggammelt brød skåret i skiver og ristet sprødt. Herefter gned jeg et fed hvidløg på dem.

Du kan vælge at gøre suppe helt vegetarisk ved at udskifte hønsebouillonen med grønsags og undlade baconen i toppingen.

Hokkaido suppe.
Ca. 5 - 6 per.
1800 g. Hokkaido græskar - jeg endte ud med 1100 g. renset vægt
350 g. Løg
30 g. Hvidløg
5 spsk. Olie – til stegning
8 dl. Vand
2 tern Hønsebouillon
½ l. Piskefløde
1½ tsk. Grøn karry
2 tsk. Ingefær – stødt
Chili
Citron saft
Salt
Peber          

TOPPING:
300 g. Bacon – i skiver
250 g. Feta
3 stk. Æbler – gerne syrlige

Græskarret halveret og kernerne skrabes ud. De kan sagtens gemme og bruges til at lave DISSE. Du kan evt. bruge dem som til topping til suppen.

Er skrællen på dit græskar pænt, kan den sagtens også spises. Løget og hvidløg pilles. Alle grønsager skæres i grove chunks.

Olien varmes op i en stor gryde og grønsagerne svitses godt heri. Jeg stegte mine af tre omgange. Vand og hønsebouillon hældes på.

Det bringes i kog. Låget lægges på og simre til grønsagerne er møre. Herefter blendes det til en glat pure.

Fløden tilsættes, suppen varmes op og smages til med karry pasta, krydderier og citronsaft.

Til toppingen steges baconen, afkøles og knuses. Hos æblerne fjernes kernehusene og resten skæres i små tern og vendes evt. med lidt citronsaft. Fetaen smuldres.

Suppen serveres rygende varm med brød og de forskellige toppings.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift – inspirere af Helle fra Mulerne
FRYSEEGNET: JA 
SERVERES MED: Hvidløgsbrød
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar