fredag den 16. november 2018

Kandiseret citronskal

I fredags holdt vi den traditionelle afslutning for pigerne, fra de faste hold, på jobbet. Vi laver et sammenskudsgilde, hvor vi hver især tager med, hvad vi har lyst til. Igen igår valgte jeg at medbringe dessert, sidste år havde jeg denne skønne CHOKO-ORANGEMOUSSE PÅ MANDELBUND.......Uhhhrrr, den var go' 😍

Nå, men tilbage til i år. Jeg har ikke haft særlig meget overskud de sidste uger, så jeg kunne slet ikke overskue at udvikle noget nyt og spændende. Derfor blev "bare" en omgang CITRONFROMAGE. Men der er jo heldigvis en dessert de fleste kan lide.

Men på dagen hvor jeg skulle afsted, var der overskud til lidt gakkerier i køkkenet. Så efter lidt Googlen og kiggen på en masse forskellige sider, fik jeg fremtryllet min egen udgave af de skønneste kandiseret citronskaller.

De er gode, søde og sjove. Og selvom at det tager lidt tid at lave dem, passer de oftest sig selv, så lad ikke tiden afskrække dig.

Og du kan jo sagtens bruge andre citrusfrugter end citron.


Kandiseret citronskal & -sirup.

30 g. Citronskal – ubehandlet eller øko
3 x 3 dl. Vand
150 g. Sukker
20 g. Glukosesirup

PYNT:
1½ - 2 spsk. Sukker

YDERLIGERE:
Ekstra citronsaft til siruppen

Start med at skrælle citronerne. Jeg brugte en kartoffelskræller, det var nemmeste måde at få så lidt som muligt af den bitre hvide hinde med.

Herefter kigger du hver bagside igennem, hvor du med en skarp lille kniv, fjerner det sidste af hvide hinde, hvis det er muligt. Bagefter skæres skrællen i tynde strimler på ca. 1 mm. Brug også de små korte stykker, det kan ikke undgås at nogle af dem knækker.

3 dl. vand bringes i kog og skrællen kommes i. Lad det nu koge i 10 minutter, hvorefter skrællerne sigtes fra og vandet kasseres.

Igen bringes 3 dl. vand i kog. Skrællerne tilsættes igen og skal nu koge 5 minutter. Skrællerne sigtes fra og vandet kasseret.

Disse to kogninger er vigtige, da de fjerner evt. bitterstoffer.

Igen tager du 3 dl. vand og sammen med sukkeret, bringes det i kog. Først når sukkeret er opløst, tilsættes skrællerne. Lad det nu småsimre uden låg i ca. 30 minutter, til de er gennemsigtige.

Skrællerne sigtes fra lagen. HUSK at du sagtens kan gemme og bruge lagen.

Lad skallerne dryppe af, imens du smager lagen til. Min skulle have lidt ekstra citron, da den var meget sød. Når den smager som du synes den skal, hældes den på et skoldet glas, låg lægges på og det afkøles.


Skrællerne lægges på en papirbeklædt bageplade og vendes sammen med pyntesukkeret.

Tørres ved 60o i ca. 1 time – vend gerne et par gange i dem undervejs.

Herefter afkøles de og opbevares i en lufttæt beholder.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: Bruges til pynt af fromager, kager og lignende
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar