søndag den 2. februar 2020

How to - opvirkning af våd dej

Vi har måtte købe ny ovn. Den gamle valgte sidste weekend at intervalstege  vores flæskesteg. Den varmede 10 minutter, stoppede så i ca. 1 minut, hvorefter den så varmede igen og ja sådan fortsatte den til stegen var færdig. At reparere på den, ville ikke kunne betale sig. Den var ca. 10 år gammel, så den har gjort det godt.

Sidste lørdag gik med at kigge efter ny ovn. Og puuh, hvor er der stort udvalg, men vi faldt for den valgte model, blandt andet fordi den har 20 % større bageplader end normalt, det var et stort ovnrum, der er stegetermometer i ovnen og så har den pyrolyse. 

Tirsdag blev den hentet og installeret, det gik forholdsvis nemt. Heldigvis var det bare et almindelig stik, der skulle sætte i kontakten, men et dørpanel sad i vejen og måtte lige rettes en smule til, så lågen osse kunne åbne - rimelig vigtigt detalje 😆

Dagen igår stod igår på indvielse af den nye ovn, jeg bagte en kæmpe portion boller til fryseren. Jeg bager ofte en udgave af GRÆSKARBRUD, da de holder sig fugtige i længere tid, men min OCD-hjerne bryder sig ikke om at de ikke har samme vægt (det kan osse betyde noget for bagetiden) Derfor så jeg for nogen tid siden hos BAGVRK, et rigtig god tip:

Lene skriver at du hælder lidt olie i en tallerken, hvorefter du fordeler lidt på vægten, dine hænder og bordet. Så kan du nemt virke (trille) bollerne op, så de bliver fine og runde. 

Det er en rigtig godt trick, jeg har afprøvet det et par gange og det virker bare perfekt. Det sviner en smule på bordet, men det kræver bare en våd klud, imens bollerne hæver.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar