søndag den 26. januar 2020

Fastelavnsboller med solbærskum

Jeg gentager successen fra SIDSTE weekend og derfor får du idag endnu fastelavnsbolle. 

En af fordelene ved at lave dem selv, er at du kan få lige det fyld, som er din favorit - idag er det min favoritudgave du får. Jeg elsker solbær og skummet heri er dejlig syrligt - mums 💗

Egentlig var det min mening, at jeg kun ville lave en enkelt version af disse fastelavnsboller - bare lige for at vise dig, hvor nemt det er. Men Manden ville det åbenbart anderledes:

Så sidste år ved samme tid, da jeg opdagede at et af supermarkederne havde ”Bag selv” fastelavnsboller, på tilbud, blev det skrevet på indkøbsedlen. Manden skulle alligevel handle.

Nogle gange skal tingene åbenbart bare skæres ud i pap for mænd, eller ihvertfald for min mand 😄 

For jeg havde ikke skrevet antal på sedlen, så jeg gik ud fra at han forstod at det bare var en enkelt pakke jeg skulle bruge. Men da han kom i butikken og opdagede at "max 6 pakker per person", så var det da hvad han kom hjem med - intet mindre 😂 

Derfor har jeg stadig en hel flok fastelavnsbolle opskrifter klar til dig i kulissen og jeg HAR lært at skrive antal på indkøbsedlen 😂



Fastelavnsboller med solbærskum.
4 per.
1 pk. ”Bag selv” fastelavnsboller fra METTE MUNK

FLØDECREME:
1 stk. Æg (M/L)
20 g. Sukker
½ st. Vanille
7 g. Maizena
1 dl. Mælk

1 dl. Piskefløde

SOLBÆRSKUM:
100 g. SOLBÆRSYLT
2 ½ dl. Piskefløde

YDERLIGERE:
120 g. SOLBÆRSYLT
Flormelis – til pynt

Først fastelavnsbollerne:
De bages efter anvisningen på emballagen. De afkøles til de er helt kolde.

Og så til vanillecremen:
Vanillestangen flækkes, kornene skrabes ud og gnides ud i en smule af sukkeret for at skille dem ad.

Æg, sukker, vanillesukker og den tomme vanillestang kommes i en gryde og piskes sammen. Mælk og maizena tilsættes og piskes ud i æggeblandingen.

Blandingen bringes langsomt i kog under konstant piskning. Når den når kogepunktet, skal den koges igennem til den bliver tyk – stadig under piskning – det tager et øjeblik.

Herefter hældes cremen over i en beholder med stor overflade, dette gør at den nedkøles hurtigere. Husk at fjerne den tomme vanillestang.

Cremen dækkes til med husholdningsfilm. Filmen skal lægges helt ned på den varme overflade, så dannes der ikke kondens eller at den "trækker skind". Herefter afkøles cremen.

Klargøring af fyld:
Husholdningsfilmen fjernes på vanillecremen og den piskes let igennem.

Alle 3 ½ dl. fløde piskes til en stiv skum. Herefter tages 100 gram fra, som vendes sammen med vanillecremen og kommes i en sprøjtepose.

Den resterende piskefløde vendes forsigtigt sammen med solbærsylten, bliver blandingen tyndere, kan du forsigtigt piske den op igen. Den kommes i en sprøjtepose med en stjernetyl i, den skal have et stor diameter så bliver pynten pænest (min var 13 mm.)

Samling af fastelavnsbollerne:
Toppene på fastelavnsbollerne klippes løse og tages forsigtigt af.

En ring af solbærskummet sprøjtes rund langs kanten på bunden, så der bliver et hul i midten. Oven på denne ring sprøjtes endnu et lag.


I hvert hul kommes der to teskefulde solbærsylt, hvorefter flødecremen sprøjtes ovenpå.

Lågene lægges på, flormelissen sigtes på og de flyttes over på serveringsfadet.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: En pulver-vanillecreme kan sagtens bruges i stedet for den hjemmelavet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar