onsdag den 8. april 2020

Frikadellesnegle med soltørret tomat

Bage-craving kan godt kombineret med aftensmaden 😁  Disse frikadellesnegle er fantastiske, måske knap så sunde, men med en lækker fyldig salat til, kan de godt gå som et måltid.

Jeg har brugt butterdej, men er sikker på at du sagtens kan lave din egen gærdej eller bruge en færdigkøbt pizzadej.

De ville også gøre sig godt i madpakken eller i picnickurven  - mums.


Frikadellesnegle med soltørret tomat.
24 stk.
2 rl. Butterdej – fersk

FARS:
500 g. Hakket svinekød
175 g. Løg
80 g. Soltørret tomat – jeg brugte dem i olie
100 g. Feta
1 stk. Æg (M/L)
50 g. Hvedemel
2 tsk. Oregano - tørret
½ tsk. Paprika
8 g. Salt
Peber
½ dl. Vand

YDERLIGERE:
Æg – til pensling
Oregano – til pynt

Start med farsen:
Løget pilles og hakkes fint. De soltørrede tomater skæres i strimler og fetaen smuldres.

Kød, løg og æg kommes i en skål og røres godt sammen – jeg bruger min røremaskine.

Tomater, feta, mel og krydderier kommes i og røres ud i farsen, inden vandet tilsættes.

Begge ruller butterdejen tages ud af pakken og flades ud. Lad det bare sidde på bagepapiret.

Farsen deles i to og kommes på hver deres butterdej. Det smøres ud i et tyndt og jævnt lag. Lad ca. en cm. på den ene lange side være uden fars.

Dejen rulles sammen, start ved den lange side, hvor der er fars. Jeg brugte papiret som butterdejen lå på til hjælp.

Når du har fået rulles dejen sammen, klemmer du forsigtigt med hænderne, så bliver evt. lufthuller fjernes og dejrullen bliver mere jævn.

Herefter skærer du dejrullen i stykker på ca. 2 cm. Den lille snip, hvor du undlod at komme fars på, tager du forsigtigt og folder ned under sneglen. Det gør at enden ikke lukkes op under bagning.

Sneglene lægges på papirbeklædte bageplader, de trykkes let, til en højde på ca. 1 cm, inden de pensles med sammenpiske æg og drysses med oregano.

Bages ved 180o i ca. 22 – 25 minutter, de skal være gyldne.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: Det burde de være i rå tilstand, men jeg har ikk afprøvet det
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: Du burde også kunne bruge en pizzadej

Ingen kommentarer:

Send en kommentar