torsdag den 24. december 2020

23. december - vanillesnitter

Glædelig 23. december 🎅🎄⛄

En forsinket låge nummer 23, det beklager jeg. 

Men dagen igår blev pludselig hektisk, da jeg i løbet af 15 minutter stod med en meget syg Eddie-hund. Vi var lige kommet hjem fra gå-tur, hvor der intet var med ham og et øjeblik efter hjemkomst, begyndte han at ryste og havde over 40 i feber. 

Så afsted til dyrlægen, hvor vi blev puttet ind i en travl før-jul-dag og tilbragte et par timer. Han fik taget røntgen for at tjekke at han ikke havde pådraget sig det samme som i SOMMERS - det var det heldigvis ikke, men blodprøverne vist høj infektionstal. 

Så nu er han på antibiotika og smertestillende. Heldigvis var han feberfri da vi gik i seng igår og idag har han det meget bedre. Men det er grunden til den forsinkede julekalenderlåge - jeg var træt og orkede kun at koncentrere mig om ham 💗

Med du skal ikke snydes, så her har du gårsdagens småkage. Det er endnu en af de hurtige. Den er helt plain med masser af smørsmag og masser af vanille - jeg er en sucker for vanille 💗

Vanillesnitter.
Ca. 40 stk.
100 g. Smør – blødt
100 g. Sukker
20 g. Glukosesirup
150 g. Hvedemel
½ tsk. Natron
1 nip Salt
1 st. Vanille
1 tsk Vanillesukker
1 tsk. Vanille aroma
 
Alle ingredienserne vejes af og røres godt sammen.
 
Herefter rulles dejen til små pølser med en diameter på ca. 1½ cm. De lægges på en papirbeklædt bageplade og trykkes flade, evt. med en gaffel, ske eller bagsiden af din hånd.
 
Beregn god plads mellem stænglerne, da de flyder ud – jeg havde 4 på en plade.
 
Bages ved 175o i ca. 12 – 15 minutter. De skal blot lige blive gyldne.
 
Når de er færdige, skal de afkøle et øjeblik, hvorefter du skæres dem i skrå snitter på 2 cm. Afkøl dem på en rist og opbevar dem i en tætsluttende dåse.
 


 
INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: Dejen er rå
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: Glukose siruppen kan sagtens skiftes ud med alm. Sirup. Men jeg har brugt den for at småkagen får en lysere farve efter bagning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar