fredag den 25. september 2015

Heldige mig - pæretærte med ingefær

Det er fredag og det betyder kage på bloggen :-D

Jeg har taget udgangspunkt i ÆBLETÆRTEN, som jeg lavede for ikke så længe siden og udråbte til verdens bedste!! Intet mindre :-) 
I denne udgave har jeg skiftet æblerne ud med pære, fjernet kanel og istedet tilsat stødt ingefærBryder du dig ikke om ingefær, kan der sagtens bruge kanel istedet.


Inden opskriften, bliver jeg simpelthen nød til at vise dig et par sjove ting. Jeg er nemlig (igen) blevet forkælet :-) Igår kom Manden hjem med en ny bulldog til familien. Ham her er dog nem at have med at gøre: han skal ikke fodres, fælder ikke og fylder ej heller i sengen. 
Og så er han døbt Torben :-D

Er du fast læser, husker du måske mit indlæg, hvor jeg viser nogle af mine andre sjove ting. Hvis ikke kan du se det HER



Derudover har jeg været så heldig at vinde i Christinas "Give away", som hun holdt i anledningen af hendes blog THE BIG MEOWSKI fyldte år. Præmien kom med posten idag og jeg har allerede småkigget i den - jeg glæder mig så meget til at afprøve en masse ting derfra, for den er spækket med lækkerier :-D


Når vi nu er ved forkælelse, så skal du altså osse lige se den her. Manden og jeg var jo på KØBENHAVNER-TUR i august måned, hvor vi var et smut forbi Torvehallerne. Der fandt jeg nogle vildt lækre lavasten. De kan bruges til bordskånere, gå i opvaskemaskinen og som jeg har gjort, herunder på billedet, som tallerken.
Pæretærte med ingefær.
Ca. 10 port.
BUND:
150 g. Smør
150 g. Hvedemel
25 g. Flormelis
2 tsk. Vanillesukker

MARCIPANREMONCE:
75 g. Smør
75 g. Sukker
75 g. Marcipan
3 stk. Æg (L)
1 spsk. Hvedemel
2 – 3 tsk. Ingefær, stødt – se TIPS

YDERLIGERE:
4 – 5 stk. Pærer 

Start med at lave bunden. 
Alle ingredienserne vejes af og æltes godt sammen. Herefter kommes den på køl i ca. 30 - 45 minutter, så dejen kan blive kold.

Imens laver du remoncen. 
Smør, sukker og marcipan piskes sammen, hvorefter æggene tilsættes et ad gangen. Og til sidst melet og ingefær. Remoncen piskes godt sammen, til det bliver en rimelig ensartede masse.

Pærerne skal ikke skrælles, men de deles, kernehuset fjernes og skæres i tynde både.

En springform (ca. 24 cm. i diameter) smørres godt og pudres med mel. 2/3 dele af tærtedejen trykkes ud i bunden på springformen i et jævnt lag. Den sidste 1/3 bruges til kanter. Dette trykkes op af siden på springformen, så det når ca. 3 cm. op. 

Remoncen fordeles over og frugtbådene lægges heri i et pænt mønster. For et pænt slutresultat, kan du forsigtig skære kanten på tærten så den bliver lige.

Bages ved 200o i ca. 45 minutter. Hold gerne øje med den undervejs og bliver den for mørk for hurtigt, så dæk den til med stanniol.



TIPS: Jeg brugte 3 tsk. stødt ingefær til min kage. Den smagtes dejligt stærkt af ingefær, men bryder du dig ikke om den er alt for krydret, så kan du nøjes med 2 tsk.
Jeg oplevede at den smagte kraftigere igennem af ingefær når jeg spise cremefraiche til end når jeg undlod det.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Mig
FRYSEEGNET: ??
SERVERES MED: Cremefraiche, vanilleis eller flødeskum
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

2 kommentarer:

  1. Spændende med en udvikling af tærten :) Dejligt, at du er glad for bogen. "Torben" er sørme fin :D

    SvarSlet
  2. Ja tænkte jeg nok du ville synes om, tror osse blommer vil være godt deri ;-)

    Torben skal have søskende har jeg allerede besluttet mig for :-D

    SvarSlet