mandag den 6. januar 2014

Rødbedebiksemad.

Jeg har stadig mange af de skønne rødbeder, som jeg fik af Aase og hendes mand, i november måned. Så det næste stykke tid, vil der blive kørt lidt rødbede tema her på bloggen.
Jeg har allerede tyv-startet før jul med BØF LINDSTRØM, RØDBEDEKOMPOT MED LØG & ÆBLE & DAMPEDE RØDBEDER. 

Denne kombination af rødbedebiksemaden, fandt jeg på, sammen med min søde veninde fra København. Vi ses ikke så ofte, på grund af afstanden. Men hun har fødselsdag denne uge, så derfor skal vi over og besøge hende....Weeeeee jeg glæder mig helt vildt :-)


Rødbedebiksemad.
2 per.
200 g . Bacon, i tern
3 stk. Løg, i tern
575 g. Rødbeder, skrællede
5 fed Hvidløg, revet
1 tsk. Akacie honning
1 spsk. Mørk balsamico eddike
Timian
Salt
Peber
Græskarkerner, til drys

Rødbederne vaskes og bund og top skæres af. De dampes i let-saltet vand, til de næsten er møre. Herefter hældes kogevandet fra, og de gives et chok med koldt vand. Så kan skrællen nemt smuttes af. De skæres i tern på ca. 1 x 1 cm.

Baconen svitses på en varm pande uden fedtstof, når det næsten er færdigt tilsættes løgene og svitses med. Hvidløg og rødbeder tilsættes sammen med honning og eddike. Lad det koge ind og karamellisere lidt, inden at det smages til med timian, list salt og peber.
Græskarkernerne drysses over inden servering.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Lærke-mus, min skønne veninde fra det Københavnske

FRYSEEGNET: NEJ


TIPS & TRICKS: -

ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar