fredag den 18. april 2014

Indisk karry suppe.

Jeg håber, at I nyder påsken. Det gør vi. Idag har vi været i haven idag og er nu klar til både sol og sommer. Mine tomatplanter bliver leveret imorgen af Sjalåtte. Hun ville vist bare gerne have nogle få planter, men er, efter at have lavet planter af egne frø, endt ud i en 30 stykker. 

Jeg har endelig fået bestemt mig for, hvad jeg skal have i bedene i år: Jeg skal have købt et par rabarberplanter. Dem jeg købte sidste år overlevede aldrig. De fik desværre frost og døde. 
Sidste år fik jeg et "Ingrid Marie" æble-træ af Mobber. Og der skal åbenbart være et andet æbletræ i nærheden for at de kan bestøve hinanden. Så derfor skal jeg ud og finde mig et "Discovery" træ. Total yndlings-sorter. 

Jeg har osse lagt kartofler idag, det er sikkert meget sent at gøre dette, men det er første gang jeg har kartofler, så prøver mig frem.
Jeg har krydderurter til spirring i køkkenvindueskarmen. Men er meget spændt på om de overhovedet bliver til noget. For den lille møg-unge til Micki, synes det er skidesjovt, at lege med jorden. Og han ved selvfølgelig godt at moar ikke vil have det, så det foregår om natten, så hun opdager det.

For et par uger siden, da vi havde gang i grillen for første gang i år, fandt vi en gammel baby-hundesele frem, gav ham den på og tog ham med ud i have i snor. Efter lidt tid, synes han det var fantastisk og skidesjovt. 

MOAR der er SÅ farligt herude....... 


Her en lidt roligere udgave at Micki-Musen.


Og så er han helt tryg ved situationen, den lille bisse.



Denne suppe er dejlig krydret. Den er inspireret af mine opskrifter på INDISK KARRY KYLLING og PULLED CHICKEN MED INDISKE KRYDDERIER. Den er velegnet til at lave som "planlagt" reste-mad. Altså lave en stor portion og så fryse ned, så der er noget nemt at tage op til travle dage.
Serveret med et drys persille og NAAN BRØD til.
Indisk karry suppe.
6 per.
RUB:
2 tsk. Karry
2 tsk. Hvidløg, tørret
1 tsk. Ingefær, stødt
1 tsk. Spidskommen, stødt
½ tsk. Koriander, stødt
1 tsk. Kanel, stødt
1 tsk. Sennepspulver, stødt
½ tsk. Kardemomme, stødt
1 tsk. Gurkemeje
1½ tsk. Nellike, stødt
3 tsk. Farin
1 tsk. Salt, fint
Peber, stødt
Chili

600 g. Kylling, i strimler
3 stk. Løg, i tern
2 stk. Peberfrugt, i tern
2 stk. Gulerod, i tern
4 fed. Hvidløg, knust
1500 g. Kyllingefond
2 ds. Hk. Tomater
1 l. Vand
300 g. Græsk yoghurt, 10 %
2 tern Hønsebouillon
3 stk. Laurbær blade
Spidskommen, stødt
Nellike, stødt
Chili
Salt
Peber
Olie, til stegning
Persille, til drys

DAGEN FØR SERVERING:
Rubben blandes og kommes i en plastpose. Kyllingen kommers her i. Der slås knude på posen, og rubben gnides ind i kødet. Herefter skal den ligge på køl, til marinering, natten over.

PÅ SERVERINGSDAGEN:
Olien varmes op i en gryde og kyllingen svitses heri. Løgene tilsættes og svitses med.
Herefter tilsættes grønsager, væske, yoghurt, bouillontern og laurbærblade. Suppen koges op, skummes, hvis det er nødvendigt, og skal nu småsimre et par timer, til kødet er dejligt mør, og suppen har en skøn fyldig smag.
Herefter smages den til med salt, peber og evt. mere chili, spidskommen og nellike.

VED SERVERING:
Der kommes lidt kogte ris i bunden af en dyb tallerken, og den glohede suppe hældes henover. Server evt. lidt græsk yoghurt på toppen og NAANBRØD på siden.


TIPS: Hvis man ikke har en god hjemmelavet kyllingefond, kan man bruge en hel kylling. Den skal bare dele i 6 - 8 stykker, inden den marineres.
Bruges en hel kylling vil suppen få den gode fyldige smag. Når den er færdigkogt, pilles kyllingekødet af skroget og kommes i suppen.



INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min egne opskrift.
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: NAANBRØD og evt. kogte ris
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

2 kommentarer:

  1. Nøøøøje bliver så sulten - lækker lækker - og de der kager de blev så gode - få dem straks ud af mit køkken inden jeg bliver for tyk :-) Og seriøst det er så sød en kat du har - den er virkelig lige til en krammer - fortsat god aften til dig - knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hihi Elisabeth, jeg kender det alt for godt med de kager, godt for bloggen, men skidt for kroppen og vægten :-D

      Og tak for de søde ord til Micki, han er fantastisk. En lille moar-dreng

      knus

      Slet