torsdag den 2. april 2015

En hapser til påskefrokost bordet

En lille oplagt hapser til påskefrokost bordet kunne være små fine croissanter, fyldt med hjemmelavet hønsesalat.

Sidste år til PÅSKE medbragte Lærke-Musen hendes fantastiske udgave af hønsesalat og jeg lovede dig allerede den gang at du nok skulle få opskriften. Bedre sent end aldrig ikk :-D

Nå, men Lærke-Musen gav mig lov til at løfte sløret for hendes hemmelige fif, som er IKKE at koge, men stege kyllingen. Og når jeg så kombinerede det med mit hemmelige fif - flødeost, som jeg osse bruger til RØGET HAMBURGERRYGSALAT, kan jeg love dig at denne hønsesalat bliver den bedste du har smagt ;-)


Du skal starte med at lave hønsesalaten, for der er en masse der skal steges og afkøles en del.

Hønsesalat.
 Ca. 12 små croissanter
375 g. Kyllingefilet, rå
150 g. Bacon, i skiver
300 g. Champignon
150 g. Asparges, snitter
200 g. Flødeost, naturel
250 g. Græsk yoghurt 10 %
3 – 5 spsk. Saft fra aspargesene
Salt
Peber

YDERLIGERE:
2 ds. Croissant dej
Cherrytomater, til pynt
Karse, til pynt

Til hønsesalaten duppes kyllingen tør, krydres med salt og peber og grilles eller alternativt steges på en pande i ca. 8 minutter på hver side. Herefter afkøles den.

Baconen steges sprød på en varm pande og afkøles. Champignonerne renses for jord og skæres i tynde skiver. De steges i fedtet fra baconen til de er gyldne. Og afkøles.

Asparges snitterne drænes for væske – husk at gemme væsken. Er stykkerne meget store, kan de med fordel deles.

Så rører du en dressing af flødeost og græsk yoghurt. Tilsæt vandet fra aspargesene lidt ad gangen, så den ikke bliver for tynd.

Kyllingen skæres i små tern, ca. 1 x 1 cm. Baconen skæres i mindre stykker og disse to blandes i dressingen, sammen med champignon og asparges snitterne. Dressingen smages til med salt og peber.

Er dressingen stadig meget tyk, kan du røres lidt ekstra aspargesvand i.




Så er det croissanternes tur:
Du skal starte med at købe sådan et par dåser af disse, som du ser på billedet. Med mindre du er super sej og kaster dig ud i at lave dem helt fra bunden. Så overskudsagtig er jeg ikke i øjeblikket. 
Et lille tip er at lige huske at holde øje med holdbarheden i bunden af dåsen, for overskrides den, KAN det ende med at der pludselig vælter dej ud af dåsen :-D Og her taler jeg af erfaring :-D

Der står fremgangsmåde bag på, men du får osse en af mig her:
Dejen tages ud af dåsen, det er forholdsvis nemt, da der er en lille snip i toppen a la en lynlås. Den trækker du i og dåsen åbnes. 
Så tager du dejen ud og den ser så ud som på billedet her under:



Du skal nu dele dem ved at følge de forskåne linjer, hvorefter skal rulles sammen fra den brede ende ned mod spidsen.



Så skal de lægges på en papirbeklædt bageplade, pensles med sammenpisket æg. 

Bages ved 200o i ca. 12 - 15 minutter. Herefter afkøles de.


Når det er tid at sætte dig til bords med dine gæster, skal du lige samle de små fine hapser.

Start med at klippe et ca. 5 cm. hul midt i croissanten på langs. Så kommer du et par skefulde hønsesalat i, sætter dem på et fad og pynter med tomat og karse. Velbekomme




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Musen og mig :-)
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: Gem gerne resten af asparges vandet på frost

Ingen kommentarer:

Send en kommentar